Wartość rynku e-commerce nieustannie rośnie. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy w sieci ze względu na oszczędność czasu i wygodne opcje dostawy. Przesyłka kurierska trafia pod drzwi mieszkania lub do wybranego punktu. Transakcja nie wymaga kontaktu z kasjerem ani przemieszczania się. To tylko niektóre czynniki zachęcające do zakupów online. Raport „E-commerce w Polsce 2020” przygotowany przez Gemius przybliża interesujące statystyki dotyczące handlu elektronicznego w naszym kraju.
Demografia – kto kupuje w sieci?
W 2020 roku odnotowano wzrost liczby kupujących przez Internet. Już 73% internautów przyznaje, że przynajmniej raz dokonali takiego zakupu. W poprzednim roku było to 62%. Wzrost może być częściowo spowodowany warunkami w okresie pandemii. W polskich sklepach internetowych kupuje 72% respondentów, a w zagranicznych – 30%.
Przekrój demograficzny kupujących okazał się zróżnicowany. Są to w 51% kobiety i w 49% mężczyźni. Osoby młode (poniżej 34 roku życia) stanowiły większy procent kupujących, niż niekupujących przez Internet. Najliczniejszą grupą wiekową robiącą zakupy online były jednak osoby w wieku 35-49 lat – stanowili 32% z nich.
Zakupów w sieci najczęściej dokonywały osoby z wykształceniem średnim i wyższym, które pozytywnie lub średnio oceniały sytuację finansową swoich gospodarstw domowych.
Dlaczego robimy lub nie robimy zakupów online?
Kupujący wykazywali duże zadowolenie z internetowych transakcji. Jako ich zalety i czynniki zachęcające do zakupów wskazywali przede wszystkim:
- wygodę i prostotę zakupów
- większy wybór towaru niż w sklepach tradycyjnych
- całodobową dostępność (aż 82% respondentów) i nieograniczony czas na poszukiwania towaru
- niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (niemal 75%).
Opinia na temat zakupów przez Internet była przeważająco pozytywna. Średnia ocena ich bezpieczeństwa wyniosła 3,61/5, a ich wygodzie przyznano ocenę 4,47/5.
Z drugiej strony osoby niekupujące przez Internet (27% badanych) wskazywały powody takie jak: preferowanie fizycznego kontaktu z produktem i możliwość obejrzenia go przed zakupem (43%) oraz przyzwyczajenie do sklepów tradycyjnych. Wykazywali też pewne obawy w związku z bezpieczeństwem transakcji.
Co mogłoby zachęcić ich do kupowania online? Najczęściej wymieniali: niższe koszty dostawy, niższe ceny produktów, szybszą dostawę i bezpieczniejsze sposoby płatności przez Internet.
Metody płatności i dostawy
Analizując rynek e-commerce w Polsce, trzeba wspomnieć o możliwych sposobach dostawy i płatności. W 2020 roku najczęściej wybierano maszynę paczkową – wskazało ją 61% respondentów. Drugim sposobem była przesyłka kurierska – 55% osób korzystało z tej metody dostarczania paczek do domu lub miejsca pracy.
Największym uznaniem cieszyły się firmy kurierskie DPD i DHL. InPost uplasował się na trzecim miejscu. Na terenie Polski znajduje się już 7000 Paczkomatów, a czynnikami motywującymi do korzystania z nich są elastyczność (brak ustalonych godzin odbioru) oraz niższy koszt dostawy. Paczkomat pozwala także wygodnie zwrócić towar – okazał się drugą najbardziej zachęcającą metodą zwrotu, zaraz po reklamacji door-to-door.
Osoby najmłodsze (w wieku 15-24 lat) korzystały z różnych metod płatności, w tym mniej popularnych: wysyłki za pobraniem, płatności gotówką przy odbiorze i płatności mobilnych BLIK oraz kodów QR. Najczęściej wybieranym sposobem we wszystkich grupach wiekowych pozostają szybkie przelewy przez serwis płatności – korzysta z nich 70% kupujących.
Budowanie wiarygodności sklepów e-commerce
Aby pozyskać konsumentów, sklepy internetowe muszą korzystać z różnorodnych środków zwiększających wiarygodność. Niemal połowa kupujących wskazała, że największe znaczenie mają dla nich opinie internautów na temat sklepu.
Większym zaufaniem wśród osób powyżej 50 roku życia cieszą się firmy, które zapewniają opcję płatności przy odbiorze oraz w zrozumiały sposób informują o warunkach dokonywania zwrotu. Osoby w wieku 15-24 lat zwracają uwagę na wygląd strony – istotne są dla nich certyfikaty zaufania, graficzny projekt i widoczność regulaminu sklepu.
Szacuje się, że rynek e-commerce w Polsce w 2020 roku może osiągnąć wartość 100 mld zł. Informacje prezentowane przez raport Gemius pomogą dostosować handel elektroniczny do potrzeb konsumentów i zwiększyć ich zaufanie do zakupów online.