Moda na otwartą przestrzeń biurową przyszła ze Stanów Zjednoczonych. Początek XX wieku zaowocował koncepcją budowania bliższych relacji między pracownikami i usprawniania przepływu informacji. W biurze typu open space brak jest prywatności, ale jego celem jest podkreślenie równości pracowników względem siebie i wyzwolenie większej kreatywności. Zapoznaj się ze wskazówkami, jak stworzyć komfortowe warunki pracy w przestrzeni open space.
Open space – co to właściwie oznacza?
Biuro open space to otwarta przestrzeń wyposażona w wiele stanowisk pracy. Zależnie od charakteru pracy i założeń firmy mogą znajdować się bezpośrednio obok siebie lub być oddzielone ściankami działowymi. Idea otwartej przestrzeni biurowej powstała z inspiracji pracą przy taśmie produkcyjnej – założeniem było udoskonalenie przepływu informacji oraz dokumentów. Praca zespołowa zyskała pierwszoplanową rolę. Niestety większy hałas niż w zamkniętym pokoju działa na niektóre osoby niekorzystnie, obniżając u nich poziom koncentracji.
Kto wymyślił open space?
W 1906 roku architekt Frank Lloyd Wright uznał, że ściany i pokoje są zbędnym elementem. Według niego miejsca pracy nie powinny być oddzielone od siebie, ponieważ nie służy to dobrej komunikacji. Otwarta przestrzeń biurowa ma tyle samo zwolenników, co przeciwników, ale problem przytłoczenia surowym wystrojem i nieustanną bliskością współpracowników już w 1950 roku dostrzegła niemiecka grupa architektoniczna Quickborner. Aby zapewnić nieco prywatności, zaprojektowała nowoczesne biurka oddzielone od siebie przy pomocy ścianek działowych.
Jak urządzić biuro open space?
Wytyczne mówią, że w otwartym biurze poziom hałasu nie może być wyższy niż 55 db. Odgłosy rozmów telefonicznych często przeszkadzają pracownikom znajdującym się obok, dlatego konieczne jest stosowanie mat oraz ścianek wygłuszających. Poziom skupienia wpływa bezpośrednio na efektywność pracy i z tego względu dbałość o odpowiednią organizację stanowiska pracy oraz otoczenia powinna stanowić priorytet. Pełne zieleni pionowe ściany i rośliny doniczkowe pozwalają stworzyć przyjazny klimat. We wspólnej przestrzeni powinna także zostać wyodrębniona strefa relaksu. Prawidłowo zaprojektowane miejsca pracy mają dostęp do światła naturalnego, ale potrzebne jest również właściwe rozmieszczenie oświetlenia sztucznego. Biuro typu open space nie może być urządzone w zupełnie dowolny sposób. Pomieszczenie musi mieć wysokość minimum 3 m, a na jednego pracownika powinno zostać przydzielone 13 m3, z czego wolna przestrzeń ma mieć 2 m2.
Gdzie kupić dobre meble biurowe?
Dla pracowników administracyjnych i pozostałych pracowników biurowych komfort pracy jest niezwykle ważny. Osoby pracujące w pozycji siedzącej potrzebują mebli biurowych z regulacjami wysokości i innymi udogodnieniami, które wymusza styl pracy. Długie przebywanie w jednej pozycji wymaga wygodnego siedziska i oparcia, możliwości zmiany wysokości i kąta nachylenia. Kompleksowe rozwiązania do każdego rodzaju przestrzeni oferuje firma Zdesk – czołowy polski producent mebli biurowych. Z jego pomocą wyposażysz całe biuro w biurka i fotele, które zaprojektowano tak, że uchronią Twoich pracowników od przemęczenia. Dopasujesz również kontenerki, uchwyty na monitor i podstawki pod niego, a także listwy i przepusty do kabli.
Biuro open space – zalety
Biuro typu open space nie wzbudza we wszystkich pozytywnych odczuć, ale bez wątpienia ma swoje zalety:
- pozwala polepszyć kontakty między współpracownikami;
- ułatwia komunikację i przepływ informacji;
- podkreśla równość wszystkich pracowników;
- pozwala w łatwy i wygodny sposób dodać kolejne stanowiska pracy;
- umożliwia większą kontrolę nad realizacją obowiązków przez pracowników;
- zapewnia optymalizację kosztów związanych z wyposażeniem i eksploatacją biura – koszty maleją nawet o ok. 20% w porównaniu z biurami w zamkniętych pokojach.
Biuro open space z meblami biurowymi na wymiar od Zdesk
Meble na wymiar marki Zdesk to doskonała propozycja do zastosowania w otwartej przestrzeni. Wyposażenie zaprojektowane zgodnie z zasadami ergonomii i dopasowane do indywidualnych potrzeb zapewni komfort pracownikom. Wygoda podczas pracy przekłada się bezpośrednio na wzrost produktywności i wydajności. Warto zamówić meble biurowe na wymiar ze względu na zdrowie oraz dobre samopoczucie wszystkich pracujących osób. Skontaktuj się z firmą i przekonaj się osobiście, jak nowoczesne i funkcjonalne są meble Zdesk.