Jeśli chcemy sprawdzić, jaki panuje ruch na naszej stronie internetowej i jak jest użytkowana przez internautów, powinniśmy korzystać z dobrodziejstw oferowanych przez analitykę internetową. Dzięki niej efektywnie zbierzemy ważne dane, które łatwo przeanalizować i jak jest taka potrzeba – odpowiednio zareagować, wprowadzając zmiany optymalizacyjne. Te wpływają pozytywnie na wzrost współczynnika konwersji, przekładając się na widoczność naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Żeby tak było, powinniśmy korzystać z najlepszych narzędzi analitycznych. Czy Google Analytics 4 zasługuje na takie miano? Co warto o nim wiedzieć?
Analityka internetowa – absolutny must have każdej firmy
Korzystanie z internetu jest tak powszechne, że ciężko sobie bez niego wyobrazić codzienne funkcjonowanie. Zamawiamy w ten sposób produkty, umawiamy się na wizyty, kontaktujemy ze znajomymi i rodziną, bierzemy udział w szkoleniach… Długo by wymieniać. O jego sile mogliśmy się przekonać podczas trwania pandemii koronawirusa, gdy praca zdalna stała się normą. Nie ulega wątpliwości, że znaczenie środowiska online będzie z każdym rokiem jeszcze większe. To jednocześnie zwiększa już i tak dużą konkurencję na rynku e-commerce, czyli sprzedaży internetowej.
Żeby się na nim odnaleźć i sprzedawać swoje produkty, potrzebujemy wiarygodnych danych o tym, jak zachowują się użytkownicy korzystający z naszego serwisu. Bez nowoczesnej analityki to niemożliwe. Najbardziej znanym oprogramowaniem, które pomaga dowiedzieć się tych kluczowych informacji, jest Google Analytics. Jest stale ulepszany, wprowadzane są nowe funkcje, usuwane zbędne elementy, a wszystko po to, by narzędzie było jeszcze skuteczniejsze. Jak prezentuje się Google Analytics w nowej odsłonie?
Google Analytics 4 – co nowego?
Poprzednia wersja Google Analytics świetnie się sprawdzała, gdy dominowały strony internetowe, a większość użytkowników korzystała z komputerów stacjonarnych i laptopów. Ostatnie lata wiele zmieniły – teraz ruch jest najczęściej generowany za pomocą urządzeń mobilnych i aplikacji. Google Analytics 4 zostało zaprojektowane, by uwzględnić te potrzeby, zwłaszcza że praktycznie większość firm używa zarówno tradycyjnych serwisów internetowych, jak i aplikacji mobilnych. Google Analytics 4 to nowe możliwości, pozwalające na raportowanie w ramach cyklu życia klienta, bezkodowe śledzenie zdarzeń, zyskujemy też dostęp do nowego modelu mierzenia danych. Na uwagę ponadto zasługuje nowy interface i dokładniejsza integracja z systemem Google Ads. Przyjrzyjmy się bliżej tym ulepszeniom.
Google Analytics 4 – co się zmieniło?
Użytkownik jest zdecydowanie najważniejszy. Dzięki temu, że system wykorzystuje jego unikalne ID, może jeszcze dokładnie sprawdzać jego zachowania, mierząc działania cross-channel i cross-device. Teraz łatwiej jesteśmy w stanie raportować dane nie tylko ze stron internetowych, ale i aplikacji. To pozwala na dokładną analizę i śledzenie użytkownika, jak pokonuje kolejne etapy ścieżki zakupowej.
Bardzo dużym wsparciem w procesie analizy jest możliwość bezkodowego śledzenia konwersji. Umożliwia to precyzyjniejszą interpretację danych, dzięki czemu szybciej możemy zareagować, co pozwala na efektywną implementację zdarzeń i konwersji na kontach.
Zmienił się dość mocno model mierzenia danych. Wcześniej Google Analytics do tego celu wykorzystywał jedynie sesje – teraz skupia się na zdarzeniach (eventach) z określonymi parametrami. Zapewnia to łatwiejsze mierzenie danych, które napływają z różnych źródeł.
Poprawiono też integrację z Google Ads, co daje dostęp do raportowania danych wyświetleń filmów na YouTube. Ale nie tylko, bo można też tworzyć, zarządzać i analizować listy grup odbiorców.
A to wszystko ułatwia nowy, bardziej intuicyjny i czytelny interface. Najważniejszym elementem panelu, tym który od razu rzuca się w oczy, jest interaktywna mapa świata, jaka obrazuje ruch rzeczywisty wejść na stronę.
Nie ulega wątpliwości, że warto iść z duchem czasu i zacząć korzystać z tego nowoczesnego narzędzia analitycznego. Jeśli chcemy mierzyć miarodajne wyniki i mieć pewność, że efektywnie analizujemy dane, zacznijmy działać już dziś. Co ciekawe, użytkownicy, którzy założyli konto na Google Analytics po 14 października 2020 roku, zostaną automatycznie przeniesieni do zaktualizowanej wersji. W przypadku starszych kont trzeba samodzielnie przejść na „czwórkę”.
Jeśli nie czujemy się na siłach, by w pełni wykorzystać możliwości nowego Google Analyticsa, warto rozpocząć współpracę z profesjonalną agencją SEO/SEM Marketing Match.