Wysoki współczynnik konwersji to marzenie każdego właściciela e-commerce czy jakiejkolwiek innej strony internetowej. Optymalizacja konwersji (czyli CRO – Conversion Rate Optimization) ma służyć poprawie współczynnika konwersji, a co za tym idzie – osiągnięciu postawionych sobie w strategii celów biznesowych. W zależności od branży i etapu rozwoju marki może być to wzrost sprzedaży, rozpoznawalności lub zainteresowania Klientów usługą (np. przez zwiększenie liczby telefonów czy wiadomości z zapytaniami).
Czy SEO może być jednym z elementów CRO? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Jak wspierać konwersję?
Współczynnik konwersji to sposób mierzenia skuteczności działań – na płaszczyźnie marketingu internetowego chodzi oczywiście przede wszystkim o działania związane z ruchem w sieci. Gdzie w tym wszystkim SEO? W końcu z CRO kojarzą się przede wszystkim lejki sprzedażowe, analiza zachowania użytkowników na stronie czy UX – z pozoru link building czy optymalizacja on-site nie mają wielkiego znaczenia, przynajmniej nie bezpośrednio, jednak gdy przyjrzymy się temu, co dobrze prowadzony proces pozycjonowania potrafi wnieść w wyniki danej strony internetowej, perspektywa może się nieco zmienić.
Żeby zwiększyć współczynnik konwersji, należy opracować strategię CRO. Znajdą się w niej najczęściej elementy takie jak audyt UX, analizy behawioralne czy wreszcie określenie konkretnych oczekiwań względem konwersji. Coraz powszechniejszą praktyką jest dodawanie do strategii CRO elementów SEO. Dlaczego?
SEO a współczynnik konwersji
Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności strony w sieci oraz ruchu organicznego poprzez polepszenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. W SEO niezwykle istotne jest odpowiednie dopasowanie działań do odbiorców, dlatego często pierwszym krokiem jest analiza konkurencji oraz słów kluczowych.
Analiza fraz kluczowych
To czynnik, który w ogromnym stopniu wpływa na sukces działań SEO lub jego brak. Im trafniej dobrane frazy kluczowe, tym więcej potencjalnych klientów trafi na stronę z wyszukiwarki. Skuteczne dopasowanie fraz kluczowych do grupy docelowej to sposób na przyciągnięcie do witryny użytkowników faktycznie zainteresowanych jej treścią. Tzw. frazy long tail pozwalają dotrzeć do właściwej grupy użytkowników: mimo że węższej, to dużo bardziej trafnej, co z kolei bezpośrednio przekłada się na współczynnik konwersji – na stronę trafiają użytkownicy realnie zainteresowani zakupem.
Prędkość strony
Jak najkrótszy czas ładowania strony nie tylko sprzyja SEO i winduje w górę wyniki w Google, lecz także zmniejsza prawdopodobieństwo, że użytkownik oczekujący na załadowanie strony rozmyśli się i opuści witrynę. Wysoka wydajność, w tym na urządzeniach mobilnych, jest ważna dla zwiększenia konwersji – użytkownicy nie lubią czekać, często też zwyczajnie nie mają na to czasu.
Wartościowy i unikatowy content
Duplikacje w obrębie strony i wtórne czy pozbawione wartościowej dla użytkownika treści opisy nie służą utrzymaniu uwagi odbiorcy. Optymalizacja opisów pod SEO opiera się na zasadzie, że tekst ma służyć zarówno robotom, jak i użytkownikowi. Dobry copywriting potrafi zainteresować i przyciągnąć użytkownika, a jeśli do tego wpływa na widoczność witryny i zawiera odpowiednio dobrane słowa kluczowe – tym lepiej. Wzrosty odnotują zarówno SEO, jak i CRO.
Skuteczny sposób na zwiększenie konwersji
CRO warto parować z optymalizacją SEO: skuteczny dobór fraz kluczowych, wartościowa treść czy prędkość strony to tylko niektóre aspekty, które służą zarówno pozycjonowaniu, jak i konwersji. Pamiętaj też, że optymalizacja nie kończy się na wdrożeniu strategii CRO – wszystko w sieci zmienia się dynamicznie, dlatego wszystkie działania wspierające wzrost współczynnika konwersji (w tym SEO) powinny być prowadzone regularnie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, polecamy zajrzeć na bloga Delante, agencji SEO/SEM, która przygląda się między innymi temu tematowi.