Cisza w miejscu pracy przynosi liczne korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Ograniczenie hałasu w biurze nie musi być jednak proste. Na szczęście problem ten można rozwiązać. W tym artykule wyjaśniamy, jak to zrobić.
Hałas w biurze — czy to częsty problem?
Hałas w miejscu pracy łatwo skojarzyć z głośnymi halami fabryk lub przeładowniami magazynów. Akustyka wymyka się jednak spod kontroli także tam, gdzie problem ten nie powinien występować. Niestety, hałas stanowi przykrą codzienność pracowników wielu biur, skutecznie utrudniając koncentrację, a nawet przyczyniając się do gorszego samopoczucia. Jest to powszechne zjawisko, którego nie powinno się bagatelizować.
Kontaktuje się z nami wiele osób cierpiących z tego powodu. Znając historie tych ludzi, czujemy się tym bardziej zobligowani, aby rozmawiać o hałasie w biurach i pomagać firmom w radzeniu sobie z tym zjawiskiem. Co mogą Państwo zrobić, aby zapewnić osobom zatrudnionym komfort akustyczny?
Akustyka biura — jak o nią zadbać najlepiej?
Szczególnie narażeni na hałas są pracownicy dużych biur oraz biur typu open space. To nieuniknione — jeśli w jednym pomieszczeniu jest więcej niż kilka osób zaangażowanych w różne projekty, należy spodziewać się licznych dźwięków.
Radzenie sobie z hałasem oczywiście nie powinno polegać na zmuszaniu użytkowników biura do pracy w ciszy. Zamiast tego warto zapewnić im środowisko, które umożliwia odgrodzenie się od hałasu w dowolnym momencie. Istnieje wiele rozwiązań, które to umożliwiają. Jednym z nich jest akustyczna budka telefoniczna do biura, którą znajdą Państwo w ofercie Hushoffice. Przestrzeń hushPhone to rozwiązanie wygodne i proste w obsłudze, lecz przede wszystkim zapewnia pożądaną ciszę, choćby w samym środku gwarnego biura.
Dopuszczalny hałas w biurze — ile wynoszą normy?
Na szczęście normy BHP przewidują górną granicę hałasu dla pomieszczeń biurowych. Gdy są one przekraczane, pracownicy mają prawo domagać się zmian. Wartości obowiązujące w naszym kraju określa Polska norma PN-N-01307:1994. Według niej poziom dźwięku dla biur projektowych, pomieszczeń administracyjnych, a także wykorzystywanych do opracowywania danych i tym podobnych zastosowań nie powinien przekraczać 55 dB.
Z kolei poziom dźwięku przenikającego do pomieszczeń od źródeł hałasu znajdujących się poza pomieszczeniami nie powinien przekraczać:
- 35 dB dla pomieszczeń do pracy umysłowej wymagającej silnej koncentracji,
- 40 dB dla pomieszczeń administracyjnych pozbawionych wewnętrznych źródeł hałasu,
- 45 dB dla pomieszczeń administracyjnych z wewnętrznymi źródłami hałasu.
Zgodnie z § 78 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, obowiązkiem pracodawcy jest egzekwowanie wyżej wymienionych norm.
Pracuj w ciszy i bądź efektywny
Poziom 40 dB uznaje się za górną granicę natężenia dźwięku, przy którym łatwo o koncentrację i produktywność. Nie zawsze jednak należy uciekać się do zupełnej ciszy. Jak obecnie wiadomo, natężenie dźwięku w granicach 70 dB jest poziomem idealnym dla działań kreatywnych. Ciszę warto więc dozować świadomie, mając na uwadze rodzaj podejmowanych czynności.