Każdy przedsiębiorca, który planuje wejście na rynek e-commerce, powinien rozważyć prowadzenie sklepu internetowego w dropshippingu. Model ten nieustannie zyskuje na popularności, pozwalając na działania sprzedażowe bez konieczności inwestowania we własny magazyn. Choć takie rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści, nie jest również pozbawione minusów. W naszym poradniku przedstawimy Ci najważniejsze zalety oraz wady dropshippingu!
Jak działa dropshipping?
Dropshipping to nowoczesny model logistyczny, w którym magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką zamówień zajmują się hurtownie. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego nie musi prowadzić magazynu na własną rękę. Do jego obowiązków należy tylko pozyskiwanie klientów, utrzymywanie z nimi kontaktu i rozwijanie marki. Kluczowe procesy logistyczne pozostają jednak po stronie dostawców.
Co sprzedawca zyskuje dzięki dropshippingowi? Przede wszystkim oszczędza pieniądze, ponieważ nie musi budować czy najmować magazynu ani utrzymywać jego pracowników. Poza tym nie traci czasu na czynności mające niewielki wpływ na rozwój biznesu – kompletowanie zamówień czy ich wysyłkę. Proces sprzedaży w dropshippingu wygląda bowiem następująco:
- Oferujesz w swoim sklepie produkty magazynowane w hurtowni dropshippingowej.
- Klient składa i opłaca zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
- Przekazujesz zamówienie do hurtowni (ręcznie bądź automatycznie).
- Hurtownia realizuje zamówienie, kompletując je i wysyłając do Twojego klienta.
- Na własną rękę dostarczasz klientowi dowód zakupu (np. e-mail z fakturą).
- Rozliczasz się z hurtownią dropshippingową, zachowując swoją marżę.
- Obsługujesz ewentualne zwroty produktów, a hurtownia – reklamacje.
Zalety dropshippingu
Powyższy schemat działania dropshippingu pozwala zidentyfikować kluczowe zalety tego modelu. Choć wszystko zależy od sytuacji konkretnego przedsiębiorcy, na pewno warto zwrócić uwagę na:
1. Szybkie wejście na rynek
Dropshipping zdecydowanie ułatwia rozpoczęcie sprzedaży internetowej. Wystarczy znaleźć dobre oprogramowanie sklepowe, wybrać hurtownie i ustalić z nimi warunki współpracy oraz skonfigurować witrynę bądź konto na Allegro. Nie musisz zajmować się poszukiwaniem magazynu, zatrudnianiem pracowników czy organizacją procesów logistycznych. To wszystko sprawia, że błyskawicznie wchodzisz na rynek i od razu zaczynasz zarabiać na sprzedaży w sieci.
2. Ograniczone ryzyko inwestycyjne
Jedną z najważniejszych zalet dropshippingu stanowi sposób rozliczania się z hurtowniami. W przeciwieństwie do modelu tradycyjnego, nie musisz inwestować w towary przed ich wystawieniem na sprzedaż. Płacisz za nie dopiero wtedy, gdy masz już na nie kupca. Dzięki temu nie ryzykujesz zamrożenia gotówki poprzez zakup produktów, które będą Ci tylko zalegać na stanie. Zachowujesz więc pełną płynność finansową i w każdym momencie możesz wycofać się z biznesu, jeśli nie pójdzie on po Twojej myśli.
3. Oszczędności finansowe
O tym aspekcie wspominaliśmy już wcześniej. W dropshippingu pieniądze oszczędzasz przede wszystkim na najmie powierzchni magazynowej oraz zatrudnianiu pracowników. Część tych kosztów zostaje oczywiście uwzględniona w cenach towaru hurtowni dropshippingowych, lecz wciąż nie są to kwoty porównywalne. Odłożone środki możesz natomiast zainwestować w działania marketingowe lub rozwój swojej oferty.
4. Szeroki asortyment
W tradycyjnym modelu logistycznym Twój asortyment byłby ograniczany przez ilość dostępnej powierzchni magazynowej. Poza tym wybór produktów do sklepu musiałby być częściowo dyktowany popytem na nie. W dropshippingu takie utrudnienia Cię nie dotyczą. Nie inwestujesz w towar z góry, więc możesz oferować nawet takie artykuły, które sprzedają się jedynie kilka razy w roku. Nie musisz też przejmować się dostępnością przestrzeni, ponieważ cały asortyment składowany jest w magazynach hurtowni. To wszystko pozwala Ci stworzyć atrakcyjną ofertę, cieszącą się dużym zainteresowaniem szerokiego grona konsumentów.
5. Oszczędność czasu
Dzięki temu, że sprzedawca nie musi osobiście zajmować się realizacją zamówień, może skupić się na działaniach istotnych z punktu widzenia biznesu. Pakowanie i wysyłka produktów zajmują mnóstwo czasu, lecz nie przekładają się bezpośrednio na wyniki finansowe. Dropshipping przenosi więc te obowiązki na hurtownie, pozwalając właścicielowi sklepu na planowanie strategii marketingowej i pozyskiwanie nowych klientów. Co więcej, przedsiębiorca może też połączyć prowadzenie sprzedaży z innymi aspektami życia, takimi jak praca na etacie czy studia stacjonarne.
6. Ograniczenie liczby kontrahentów
Poszukiwanie różnego rodzaju podwykonawców, negocjowanie warunków współpracy czy zawieranie umów to potencjalnie problematyczne aspekty prowadzenia biznesu. Na szczęście w dropshippingu nie musisz się nimi zbytnio przejmować, ponieważ nie posiadasz własnego magazynu. Procesami logistycznymi zajmują się hurtownie, więc to one podejmują współpracę z kluczowymi kontrahentami. Jako właściciel sklepu masz jedynie kontakt z dostawcami usług internetowych.
7. Brak problemu z sezonowością
Rezygnując z własnego magazynu, eliminujesz problem zalegającego na stanie asortymentu. Oznacza to, że w dowolnej chwili możesz wycofać z oferty stare produkty i zastąpić je nowymi. W taki sposób radzisz sobie z kłopotliwą sezonowością sprzedaży.
Wady dropshippingu
Rozwiązania idealne nie istnieją, toteż nawet dropshipping ma swoje wady. Jeśli poważnie zastanawiasz się nad wejściem na rynek e-commerce, nie możesz zbagatelizować takich kwestii jak:
1. Brak kontroli nad procesami logistycznymi
Wyłączenie z procesów logistycznych ma nie tylko zalety, ale i wady. Nie angażując się w pakowanie i nadawanie przesyłek, pozbawiasz się wpływu na jakość świadczonych usług. Nie masz więc pewności, czy paczki są odpowiednio zabezpieczane i wysyłane w terminie. Wszystko zależy od tego, jak swoje obowiązki traktuje wybrana przez Ciebie hurtownia. Na etapie zawierania współpracy z dostawcami zwróć więc szczególną uwagę na ich renomę oraz opinie wśród innych właścicieli sklepów internetowych.
2. Konieczność obsługiwania zwrotów
Przyjmowanie ewentualnych zwrotów to kolejny problematyczny aspekt prowadzenia sprzedaży w dropshippingu. Zazwyczaj obowiązek ten spoczywa na właścicielu sklepu internetowego. Oznacza to, że potrzebuje on pewnej przestrzeni do przechowywania odsyłanych przez klientów produktów. Rezygnując z własnego magazynu, pozbawia się jednak takiego komfortu, toteż do składowania zwrotów służy mu zazwyczaj prywatny garaż bądź pokój gościnny. Miej to na uwadze, wybierając asortyment do swojego sklepu – stawiaj na towary o niewielkich gabarytach i takie, które są rzadko odsyłane przez kupujących.
3. Wysoki poziom konkurencji
Ograniczona liczba hurtowni dropshippingowych sprawia, że wielu sprzedawców oferuje bardzo podobny asortyment. Skutkuje to dużą konkurencją i trudnościami z wybiciem się na rynku. Choć stanowi to sporą przeszkodę w rozwoju biznesu, można z tym walczyć. Pomocne okażą się na przykład oryginalne treści, dobrze przemyślane działania marketingowe oraz połączenie dropshippingu z własnym – nawet niewielkim – magazynem. Pozwoliłby Ci on dodać do oferty kilka produktów, które wyróżniłyby Cię na tle konkurencji.
4. Zduplikowane opisy i zdjęcia produktów
Integracja sklepu z hurtowniami dropshippingowymi pozwala Ci automatycznie pobrać wszystkie dane produktowe na Twoją stronę. To dobra wiadomość, ponieważ nie musisz wprowadzać ich ręcznie, dzięki czemu oszczędzasz mnóstwo czasu. Niestety te same treści trafiają na witryny innych sprzedawców, na czym cierpi zarówno rozpoznawalność Twojej marki, jak i pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Choć korzystanie z gotowych opisów i zdjęć produktów to domyślne rozwiązanie, zawsze możesz zastąpić je autorskim contentem. Nie musisz robić tego od razu – ważne, żeby z czasem wyróżnić się na rynku, wspierając jednocześnie działania SEO.
5. Zależność od dostawców
Ścisła współpraca z hurtowniami dropshippingowymi zmusza Cię do akceptacji ich regulaminów. Nie każda zasada narzucona przez dostawcę będzie Ci odpowiadała. Mowa choćby o minimalnych cenach produktów, które mogą utrudnić Ci funkcjonowanie na rynku. Na wiele tego typu aspektów masz jednak wpływ podczas negocjowania warunków współpracy, więc dobrze wykorzystaj ten czas.
Sprzedaż w dropshippingu – czy warto?
Mimo pewnych wad dropshipping stanowi doskonałe rozwiązanie dla sprzedawców wchodzących na rynek e-commerce. Jeśli planujesz otwarcie własnego sklepu internetowego, koniecznie zaopatrz się w kompleksową platformę abonamentową, która zagwarantuje Ci między innymi dostęp do automatycznych integracji z hurtowniami dropshippingowymi. Dzięki temu błyskawicznie rozpoczniesz działania sprzedażowe i zyskasz możliwość dynamicznego rozwoju swojej marki! Więcej informacji na temat wad i zalet dropshippingu znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/dropshipping-wady-i-zalety/