Internetowe i nieinternetowe usługi subskrypcyjne cieszą się dużą popularnością wśród Polaków. W ich ramach konsumenci mogą korzystać z wybranych świadczeń w zamian za dokonywanie regularnych płatności.
Czym są usługi subskrypcyjne?
Subskrypcja umożliwia klientom korzystanie z usług w zamian za regularne uiszczanie płatności. Ten model biznesowy opiera się na budowaniu relacji z klientem w dłuższym okresie, jednocześnie zapewniając sobie stały przychód. Usługi subskrypcyjne można podzielić na internetowe oraz nieinternetowe, w zależności od tego, w jakiej dokładnie formie są świadczone. Najpopularniejsze usługi internetowe dotyczą korzystania z platform streamingowych audio i video. Tymczasem wśród usług nieinternetowych wymienia się dostawę żywności, kosmetyków czy odzieży.
Subskrypcja – czy jest korzystna dla konsumenta?
Polacy coraz chętniej korzystają z usług subskrypcyjnych, co podyktowane jest między innymi stylem życia, jaki prowadzą. Dzięki nim nie muszą bowiem każdorazowo dokonywać płatności w zamian za konkretne świadczenie ani też wybierać go spośród dostępnych. Subskrypcjaporównywana jest w tym przypadku do abonamentu – klient uiszcza opłatę raz w danym okresie rozliczeniowym, mogą jednocześnie korzystać z konkretnych usług w ramach obowiązującej umowy. Subskrypcja pozwala ograniczyć wydatki, gdyż zwykle klienci otrzymują specjalne oferty oraz zniżki i rabaty na dodatkowe usługi. Jest ona szczególnie korzystna dla osób, które chcą ograniczyć do minimum formalności związane z zakupem danego świadczenia.
Wady usług subskrypcyjnych
Subskrypcja, choć ma wiele zalet, nie jest wolna od wad. Przedsiębiorca musi przede wszystkim zaplanować usługi, jakie mogą być w ramach niej świadczone. Ponadto zobowiązany jest przygotować ofertę, która będzie konkurencyjna wobec innych dostępnych na rynku. Okazuje się bowiem, że coraz więcej firm świadczy usługi w ramach subskrypcji, zatem coraz trudniej pozyskać klienta. Nie wszystkie grupy zainteresowane będą subskrypcją – najczęściej decydują się na nią osoby młode, rzadziej natomiast seniorzy.
Czy warto zaoferować klientom usługi subskrypcyjne?
Subskrypcja stanowi rozwiązanie, za pomocą którego można nie tylko pozyskać nowego klienta, lecz również zatrzymać go przy sobie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to bardzo istotny aspekt, zwłaszcza w czasach rosnącej konkurencji. Niemniej jednak przygotowanie wartościowej oferty stanowi spore wyzwanie logistyczne i marketingowe. Należy skupić się przede wszystkim na:
- rodzaju usług świadczonych w ramach subskrypcji,
- potrzebach grupy docelowej,
- ofercie cenowej,
- sposobach płatności.
Korzyści wynikające ze świadczenia usług subskrypcyjnych
Podstawową korzyścią, jaką przynosi przedsiębiorstwu subskrypcja, jest możliwość poszerzenia grona stałych klientów. Niemniej jednak bardzo istotne jest również pozyskanie informacji na temat tego, które usługi cieszą się największym zainteresowaniem oraz w jakim kierunku należy rozwijać działalność. Oferta subskrypcyjna nie musi być jednolita – wręcz przeciwnie, może ulegać zmianom w zależności od możliwości firmy i potrzeb klientów. Ponadto usługi subskrypcyjne pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, o ile oczywiście oferta zostanie w odpowiedni sposób zaplanowana. Dzięki tego rodzaju usługom znacznie łatwiej zarządzać finansami, gdyż można trafniej oszacować potencjalne przychody. Elastyczność w tym aspekcie jest bardzo ważna zwłaszcza dla firm dokonujących licznych inwestycji.