Bez profesjonalnych działań public relations trudno jest prowadzić obecnie skuteczną działalność. Wizerunek marki jest równie ważny, jak produkt czy usługi, które sprzedaje firma. Dlaczego warto w tym zakresie skorzystać z pomocy profesjonalistów?
Po co firmie PR?
Każda firma w swojej działalności potrzebuje działań wzmacniających lub kreujących wizerunek marki. Dzieje się tak, gdy firma pojawia się na rynku, wprowadza nowy produkt lub usługę, ale i wówczas, gdy dochodzi do sytuacji kryzysowej.
Dobór odpowiednich działań public relations nie jest prosty. Klienci są obecnie nieufni, a z szumu informacyjnego trudno jest im wybrać te wiadomości, które przedstawiają wartość.
Warto uświadomić sobie, że od prawidłowego sposobu komunikacji z otoczeniem (zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym) zależą dochody firmy. Dlatego dobrze jest powierzyć prowadzenie komunikacji specjaliście PR, który wie jakie dobrać działania, w jaki sposób napisać tekst czy jak komunikować się z klientami w sytuacji kryzysowej.
Dlaczego warto zatrudnić agencję PR?
Przeciętny właściciel firmy nie ma pojęcia czym jest storytelling, content marketing czy influencer marketing. Może słyszał gdzieś o social media czy marce osobistej, ale w praktyce nie wie, jak wdrożyć te sposoby kreowania wizerunku w codziennych działaniach.
Oczywiście, może zatrudnić pracownika ds. PR, w praktyce jednak takie rozwiązanie ma poważne ograniczenie w postaci… szefa. Jako pracownik, specjalista ds. PR rzadko może wykazać się kreatywnością i zaproponować rozwiązanie, które w jego opinii będzie najlepsze. Pracując wewnątrz organizacji, ma także ograniczony obiektywizm. Lepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z agencją PR.
Wielu specjalistów
Przede wszystkim, agencja zatrudnia specjalistów z wielu branż, dzięki czemu wie, jakie tematy zainteresują media, jak je opracować i do kogo wysłać. Opracuje plan, kiedy wysłać informacje, co w nich podkreślać, a czego unikać. Zatrudniając wielu ekspertów, może zorganizować także tzw. „burzę mózgów”, podczas której powstają kreatywne pomysły i rozwiązania.
W działaniach PR niezbędna jest dobra współpraca z mediami. Agencje PR posiadają kontakty, ale i nawiązują relacje z dziennikarzami. Dzięki temu posiadają wiedzę, które materiały sprzedadzą się lepiej.
Obiektywne spojrzenie
Agencja PR (taka jak On Board Think Kong) pełni też rolę doradcy, gdyż patrząc na działalność firmy czy dany problem z zewnątrz, realnie ocenia mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, ustala strategię działania czy sposób komunikacji.
Doświadczenie
Z każdej współpracy agencja PR wynosi doświadczenie, które procentuje w kontaktach z nowymi klientami. Specjaliści agencji na bieżąco poznają najnowsze trendy i techniki, biorą udział w targach branżowych i dokształcają się w zakresie niestandardowych możliwości wsparcia strategii PR, co z pewnością przełoży się na skuteczność ich działania.
Koszty
Wbrew obawom wielu właścicieli firm, koszt zatrudnienia agencji zewnętrznej nie musi być wyższy od zatrudnienia specjalisty ds. PR. Do wynagrodzenia pracownika należy bowiem doliczyć również koszty ubezpieczenia społecznego i podatku, szkoleń, badań i opieki lekarskiej czy dodatkowych benefitów, jak samochód służbowy czy refundacja paliwa.
Jak wybrać odpowiednią agencję?
Obecnie na rynku istnieje wiele agencji PR. W jaki sposób wybrać tę odpowiednią dla naszej branży?
Przede wszystkim dobrze jest nawiązać kontakt z agencją, która posiada już doświadczenie we współpracy z firmami o podobnej działalności. Warto podkreślić, że agencje PR posiadają specjalizacje w konkretnych branżach, dziedzinach czy grupach docelowych.
Po wstępnej weryfikacji, dobrze jest stworzyć własny brief lub skorzystać z wzoru przekazanego przez agencję. Musi on zawierać informacje o cele i misje firmy, rodzaje dotychczasowych działań z zakresu PR, opis działalności i oferty firmy. Warto też określić budżet, jaki chcemy przeznaczyć na współpracę z agencją.
To, którą z agencji PR wybierzemy, powinno zależeć od wrażenia, jakie odniesiemy podczas pierwszego spotkania, profesjonalizmu odpowiedzi i doświadczenia. Warto jednak zawrzeć umowę minimum na pół roku, aby prawidłowo ocenić efekty działań agencji.