Postawić na darmowe audyty SEO generowane online, czy wykonać audyt SEO samodzielnie? W sieci istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możesz wykonać audyt swojej strony internetowej pod kątem SEO – niektóre są nawet darmowe. Jednak nawet najbardziej zaawansowane narzędzia online są tylko zwykłymi analizatorami kodu, które w większości przypadków sprawdzają jedynie stronę główną Twojego serwisu, ewentualnie kilka dodatkowych opcji. Uzyskana dzięki takiemu audytowi wiedza nie będzie miała dla Ciebie większej wartości. Program dokonujący audytu jest w stanie sprawdzić jedynie pewne aspekty wybranego elementu w sposób zero-jedynkowy, podczas gdy specjalista używa narzędzi skanujących (crawlująycych), analizuje całą domenę, wysuwa wnioski i proponuje zmiany, które poprawią widoczność Twojej strony w Google.
Dobra wiadomość jest taka, że możesz zostać specjalistą SEO do spraw własnej strony internetowej. Wystarczy, że poświęcisz na to trochę czasu i przejdziesz krok po kroku wszystkie etapy związane z analizą oraz planowaniem. Jak nauczyć się analizy i planowania struktury strony, jej treści oraz działania mającego na celu zwiększenie widoczności domeny w Google? Mój darmowy kurs SEO oraz stacjonarne szkolenie SEO nauczą Cię pozyskiwać klientów z wyszukiwarek.
Skrzynka narzędziowa specjalisty SEO
Do wykonania audytu SEO będziesz potrzebował pewnego zestawu narzędzi, z których część posiada darmowe okresy testowe. Możesz je wykorzystać na potrzeby jednorazowego audytu SEO.
Wśród darmowych narzędzi znajdziesz:
- Google Search Console
- Google Analytics
- Google Keyword Planner
Częściowo darmowy jest Screaming Frog, darmowy okres testowy na 14 dni oferuje Senuto, a Ahrefs – jedno z najlepszych narzędzi do analizy linków strony oraz jej widoczności – jest narzędziem płatnym (okres testowy także jest płatny).
UWAGA: Bardzo przydatnym narzędziem w skrzynce narzędziowej specjalisty SEO jest Excel — narzędzie niezbędne podczas analiz danych (oczywiście można korzystać z darmowych zamienników, np. Google Sheets). Używając Excela możesz np. szybko zaprezentować strukturę strony w jednym pliku. Do tego w dodatkowych kolumnach będziesz mógł dodać inne informacje takie jak optymalizacja SEO.
Checklista, czyli bez planu ani rusz
Checklista zawiera kilkadziesiąt zagadnień, które musisz sprawdzić i poprawić, aby zwiększać ilość ruchu z darmowych wyników wyszukiwania. Staną przed Tobą m. in. takie zadania jak:
- zbadanie widoczności strony
- analiza słów kluczowych
- analiza struktury strony
- indeksowanie strony
- poprawa i optymalizacja treści na stronie
- analiza problemów technicznych związanych z budową strony, które m. in. wpływają na szybkość jej działania
To bardzo ogólna lista, a każde zadanie obejmuje wiele szczegółowych czynności, dzięki którym precyzyjnie sprawdzisz strukturę oraz zawartość merytoryczną swojej strony. Uporządkowanie techniczne i merytoryczne strony www to gwarancja jej optymalnego funkcjonowania. Pamiętaj, że nawet najlepiej technicznie przygotowana strona nie da ruchu bez odpowiedniej treści i strategii jej publikacji.
Najczęstsze błędy w audytach SEO
Wśród najczęstszych błędów związanych z analizą klienta, które napotyka się podczas audytów SEO, wymienia się:
- brak analizy zachowań obecnych klientów
- nieznajomość realnych potrzeb potencjalnych klientów
- niemyślenie w kontekście intencji, jakimi kierują się osoby szukające
- brak tworzenia przynajmniej podstawowych person
Za najczęstsze błędy związane z analizą konkurencji, które napotykamy podczas audytów SEO, uznaje się:
- całkowity brak analizy konkurencji
- analizowanie tylko bezpośrednich konkurentów (ważniejsi są konkurenci w Google)
- brak szczegółowej analizy fraz konkurencji
- kopiowanie rozwiązań konkurencji bez adaptacji do własnego biznesu
A to jeszcze nie wszystkie kategorie błędów, które popełnia się, przystępując do audytu SEO bez znajomości jego zasad oraz bez posiadania odpowiednio wyposażonej skrzynki narzędziowej. Są jeszcze błędy związane z ograniczeniem słów kluczowych, błędy związane ze strukturą strony, błędy związane z analizami strony na jej poszczególnych poziomach oraz wiele innych, których popełnienia będziesz w stanie uniknąć, zostając specjalistą SEO do spraw własnej strony internetowej.
Podsumowanie
Dobrze przygotowana pod względem technicznym strona, ale nieposiadająca zaplanowanej treści nie ma szans na wysokie pozycje. Z kolei, witryna z poprawną strukturą i treścią, której nie da się indeksować, może nigdy nie pojawić się w Google. Tylko kompleksowe podejście do tematu audytu SEO strony internetowej gwarantuje sukces i coraz większą liczbę klientów z darmowych wyników wyszukiwania. Rezygnacja z darmowego audytu SEO jest więc bardzo racjonalnym posunięciem – znacznie sensowniej jest wykonać taki audyt na własną rękę. Zwłaszcza gdy dysponuje się odpowiednio wypakowaną skrzynką narzędziową specjalisty SEO oraz stosowną wiedzą i umiejętnościami.
Za pomoc w przygotowaniu artykułu dziękujemy agencji marketingowej Octamedia, więcej informacji na temat darmowego audytu SEO można znaleźć w artykule https://octamedia.pl/blog/darmowy-audyt-seo/.