Badania CAWI

Computer Assisted Web Interview to badanie CAWI, jakie w ostatnim czasie cieszy się dużą popularnością. Daje ono możliwość wypełnienia ankiety online. Nie jest to trudne – w szczególności, jeżeli weźmie się pod uwagę to, że w chwili obecnej z internetu korzysta ok. 32 miliony Polaków.

Na czym polegają badania CAWI?

Metoda CAWI polega na wysłaniu do respondenta linka, który przekieruje do ankiety. Ewentualnie ankieta może zostać dostarczona bezpośrednio przy pomocy strony internetowej. Na badania CAWI patrzy się nieco przez pryzmat finansowy, a dokładnie oszczędności, jakie związane są z tym. Nad przebiegiem badania nie muszą czuwać ankieterzy, którzy będą zbierać głosy. Do wypełnienia kwestionariusza ankiety potrzebna jest jedyna chwila czasu i własne urządzenie. Może to być smartfon, komputer, laptop lub tablet.

Badanie ankietowe CAWI – jakie ma zalety?

Oprócz tego, że można liczyć na gromadzenie dużej ilości danych, wśród zalet należy wymienić także:

  • możliwość dopasowania kwestionariusza zgodnie z odpowiedziami udzielanymi przez respondentów – jeśli odpowiedzi będą wykluczać kolejne pytania, te nie będą się ukazywać;
  • przejrzystość – pytania są tak ułożone, aby wzajemnie się zazębiały, należy jednak zadbać o to, aby kolejne pytania układały się w logiczną całość, co też wpłynie na większe zaangażowanie respondentów;
  • czas – zostaje on skrócony, ponieważ wyniki badania opinii publicznej dostępne są w czasie rzeczywistym, co pomoże także w tworzeniu raportów na bieżąco;
  • przewodnik – możliwość jego umieszczenia na samym początku sprawia, że respondent nie będzie miał wątpliwości co do tego, jak wypełnić badania ankietowe, ewentualnie już na tym etapie będzie mógł z tego zrezygnować, jeżeli oferowana tematyka nie sprosta jego oczekiwaniom.

Stwórz badanie ankietowe

Idealny kwestionariusz to podstawa badania. Tylko wtedy można być pewnym tego,że nie zabraknie chętnych osób do jego wypełnienia. Tworzenie takiego formularza można omówić w kilku krokach:

  1. Zbieranie danych i ustalenie priorytetu, który pomaga określić cel badawczy.
  2. Budowa kwestionariusza ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia. W tym celu można przygotować różnego rodzaju materiały multimedialne, które przyjemniej będzie się oglądać niż czytać długie teksty, które już na „dzień dobry” zachęcają do kontynuowania wypełniania.
  3. Długość kwestionariusza powinna być optymalna. Wypełnienie powinno zająć dosłownie chwilę, aby respondenci nie musieli marnować swojego czasu na jego wypełnienie.
  4. Ustalenie typów pytań. Do wyboru są pytania pojedyncze, pytania wielokrotnego wyboru i wiele innych.
  5. Należy zrobić miejsce na to, aby uzyskać informację zwrotną. Tylko dzięki temu będzie można poprawić ewentualne nieścisłości, jeżeli takowe się faktycznie trafią.

Marketing a badania CAWI

Oto badanie online, które jest świetnym wsparciem dla współczesnych działań marketingowych. Testując na gotowej bazie respondentów można osiągnąć wiele istotnych celów badawczych, jakie będą miały decydujący wpływ na to, jakie działania będą dalej podejmowane.

Badania online pomagają sprawdzić, jak odbierana jest marka. Dzięki nim będzie można w ogóle określić, czy dana firma jest rozpoznawalna, czy też nie. Jeżeli marka nadal nie zalicza się do grona rozpoznawalnych, będzie można podjąć działania polegające na poprawie tego.

Te badanie realizowane za sieci, do jakiej dostęp ma praktycznie każdy człowiek, pomagają poznać zwyczaje zakupowe. Udzielając odpowiedzi na poszczególne pytania, będzie można dowiedzieć się, co decyduje o zakupie danego produktu przez klientów. Pomoże to podjąć działania, jakie będą miały na celu zwiększenie zainteresowania danym produktem. Tak, aby mógł on bez problemu trafić do większej grupy docelowej.

Niektóre marki zauważają u siebie kryzys sprzedaży. Co jest tym spowodowane? To jedno z pytań, jakie przewijać się będą przez głowę przedsiębiorcy. Korzystając z nowoczesnych badań marketingowych, znalezienie odpowiedzi nie będzie takie trudne. Co więcej, będzie można tej sytuacji przeciwdziałać, jeżeli tylko będzie jeszcze taka możliwość.

Badanie CAWI – zastosowanie

Mając do wykorzystania możliwości współczesnej technologii, można tylko dziwić się temu, że tak wielu przedsiębiorców zapomina o tym, żeby korzystać z takich technik badawczych. Uniemożliwia to lepsze poznanie swoich klientów, którzy chętnie dzielą się opiniami na poszczególnych rzeczy.

Chyba można śmiało powiedzieć, że klienci czują się docenieni tym, iż marki proszą ich o informacje zwrotne. Dzięki temu widać bowiem, że ich opinia jest dla nich ważna. Warto więc wykorzystywać CAWI, aby móc dzięki temu popracować m.in. nad pozytywnym wizerunkiem swojej marki.

Należy także nadmienić, że tego typu badania można wykorzystywać nie tylko do testowania opinii konsumentów. Można je również wykorzystać wśród pracowników, którzy w sposób anonimowy mogą wypowiedzieć się na temat warunków pracy. CAWI sprawdza się także wśród kontrahentów, którzy chętnie podzielą się opiniami na temat współpracy.

Niski koszt badania ankietowego, możliwość uzyskania szybkiej informacji zwrotnej – to tylko część korzyści, jakie dają badania przeprowadzone metodą CAWI. Zebrane wyniki pozwolą na obiektywną ocenę działań, jakie przez markę zostały podejmowane.

Ostatnie Wpisy

Przeczytaj również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz!
Podaj swoje imię