Proces analizy konkurencji obejmuje kilka kroków, które pomagają zebrać informacje o konkurentach i ocenić ich pozycję na rynku w celu opracowania skuteczniejszej strategii biznesowej. Badanie marketingowe jest jednym ze sposobów, które umożliwia kompleksową analizę konkurencji.
Proste i skuteczne działania
Analiza konkurencji w badaniach marketingowych to proces pozwalający na zrozumienie otoczenia biznesowego i konkurencji na rynku. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą ocenić swoją pozycję wobec rywali i opracować strategię, która pozwoli im na osiągnięcie sukcesu na rynku. W procesie analizy konkurencji wykorzystuje się różne źródła informacji, takie jak badania rynku, raporty branżowe, analizy finansowe, a także obserwację działań konkurentów na rynku.
Proces analizy konkurencji
Cały proces można podzielić na kilka kroków, które są niezbędne do tego, aby badanie marketingowe przyniosło odpowiednie wyniki z zakresu analizy konkurencji:
- Zidentyfikuj konkurentów. Należy zebrać informacje o firmach, które oferują podobne produkty lub usługi na rynku.
- Zebranie informacji o konkurentach z różnych źródeł, takich jak strony internetowe, materiały marketingowe, informacje prasowe, raporty branżowe, badania rynku itp.
- Porównanie oferty konkurentów. Zawsze warto porównać produkty/usługi konkurentów, ceny, jakość, wygląd, marketing, dystrybucję, itp.
- Analiza siły rynkowej. Należy ocenić siłę i pozycję konkurentów na rynku, w tym ich udział w rynku, trendy w branży, siłę sprzedaży, udział w rynku, strategie cenowe, itp.
- Ocena strategii konkurencji.
- Wnioski i rekomendacje. Jeżeli badanie marketingowe zostało wykonane przez BioStat®, to zespół oprócz wyników badania, przedstawi wnioski oraz zaproponuje rekomendacje dotyczące działań marketingowych, które pozwolą na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej.
Proces analizy konkurencji może być bardziej lub mniej szczegółowy, w zależności od celów i potrzeb firmy. Ważne jest, aby dokładnie zbierać i analizować informacje o konkurentach, a następnie wykorzystać je do opracowania bardziej skutecznej strategii biznesowej.
Metody badawcze w analizie konkurencji
- Analiza dokumentów – polega na analizie dokumentów, takich jak raporty finansowe, strategie biznesowe, polityka cenowa, informacje o produktach i usługach, materiały marketingowe,
- Badania terenowe polegają na obserwacji i analizie działań konkurentów na rynku, np. w sklepach, punktach usługowych, na targach branżowych,
- Badania ankietowe polegają na przeprowadzeniu ankiet wśród klientów, aby uzyskać informacje na temat preferencji i zachowań zakupowych związanych z konkurencyjnymi produktami i usługami,
- Badania porównawcze polegają na porównywaniu wybranych wskaźników dotyczących działań konkurencji z własnymi wskaźnikami,
- Analiza danych online polega na analizie danych z internetu, takich jak strony internetowe, media społecznościowe, fora branżowe, recenzje produktów itp.,
- Analiza SWOT polega na określeniu mocnych i słabych stron własnej firmy oraz szans i zagrożeń wynikających z działań konkurencji.
Każda z metod pozwala to na opracowanie strategii marketingowej uwzględniającej siłę konkurencji i szanse rynkowe, dlatego badanie marketingowe powinno być stałym wydarzeniem w firmie. Każdy, kto chce, aby badanie było kompletne i kompleksowe powinien skorzystać z pomocy firmy zewnętrznej, która specjalizuje się w tego typu badaniach. W BioStat® oprócz samego badania, firma otrzymuje pełną analizę wraz z rekomendacjami, a to daje opinie osób niezależnych w cenie badania.