W miarę z rozwojem technologii rozwijają się także wszelakie źródła informacyjne. To, co kiedyś przekazywane było z ust do ust, a następnie przy pomocy prasy drukowanej, teraz coraz częściej przybiera postać technologiczną. Komputery, laptopy i tablety zaczęły rządzić współczesnym światem, gromadząc informacje na każdy temat tak, aby wszyscy zainteresowani mieli do nich łatwy dostęp. Czy wobec tego prasa drukowana ma jeszcze jakąkolwiek przyszłość? A może odchodzi ona już od dotychczas przyjętej normy na rzecz cyfryzacji? Odpowiedź na te i inne pytania można znaleźć w tym artykule.
Prasa drukowana a postęp technologiczny
Nie jest łatwo utrzymać się na językach społeczeństwa, kiedy coraz to nowsze technologie pokazują, że wato w nie inwestować. W wielu branżach problem ten skłania firmy do zmiany formatu wydawanych treści, a niekiedy nawet do całkowitego przebranżowienia się. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu normą była poranna gazeta papierowa przy akompaniamencie kawy czy herbaty. Teraz, kiedy życie pędzi do przodu z zawrotnym tempem, ludzie nierzadko wybierają wygodniejsze rozwiązania dostępne na wyciągnięcie ręki. Prościej jest sięgnąć do kieszeni po telefon niż udać się do sklepu po gazetę.
Taki obrót spraw odbija się wyraźnie na wydawnictwach, które zajmują się dostarczaniem najświeższych informacji gawiedzi publicznej. To, co do tej pory było ich domeną, czyli wydawanie gazet papierowych cieszących się dużym powodzeniem wśród kupujących, w miarę upływu czasu przestało przynosić spodziewane dochody.
Dane o spadkach sprzedaży prasy drukowanej w Polsce
Jak przedstawia się ten spadek na przestrzeni lat? Bardzo uogólniając można by powiedzieć że rok do roku gazety sprzedają o około 10% egzemplarzy mniej, przykładowo;
- Gazeta Fakt od 2020 do 2021 spadek o 10.09%
- Rzeczpospolita od 2020 do 2021 spadek o 10,62%
- Gazeta Wyborcza od 2020 do 2021 spadek aż o 13,24%
Rok 2021 był ostatnim rokiem w którym upowszechniane były miesięczne dane o sprzedaży prasy. Doszliśmy do momentu w którym Polskie Badania Czytelnictwa wraz z wydawcami zdecydowały się na wprowadzenie w życie od 2022 roku regulaminu, na mocy którego nie możemy już poznać miesięcznych danych o sprzedaży prasy drukowanej.
Jeśli mowa o prasie drukowanej, nie można wspominać wyłącznie gazet codziennych. Kolejną formą wydawniczą są miesięczniki, jak tutaj wygląda sytuacja?
Na przełomie 2019/2020 polskim rynkiem wydawniczym wstrząsnęła informacja o zamknięciu „CKM”, „Cosmopolitan”, „Esquire”, „Harper’s Bazaar”, „Joy” i „Playboy”. W następnych latach pożegnaliśmy się z kolejnymi tytułami takimi jak „PC Format”, „Żagle”, „Gala”, „Flesz. Gwiazdy & Styl”, „Logo”, „Avanti”, „Podróże” czy „Wprost” a tylko od początku 2022 roku, z półek zniknęły również „Elle Man”, „Samo Zdrowie”, „Focus”, „Focus Historia” i „Focus Coaching”
Jeśli przyjrzeć się wynikom finansowym miesięczników które jeszcze funkcjonują, zobaczymy że przykładowo ”Twój Styl” w 2016 roku odnotował średnią sprzedaż w wysokości 186 437egz. miesięcznie, natomiast w 2022 roku – 92 654 egz. miesięcznie. Innymi słowy, zaliczył spadek o 50% w ciągu 6 lat.|
Jak poradzić sobie z postępem technologicznym?
Jedną z najskuteczniejszych decyzji, które wydawnictwa mogą podjąć w przypadku tak dynamicznie rozwijającego się postępu technologicznego, jest przeniesienie swojej działalności na drogę internetową. Jednym z wielu magazynów, które w ostatnich latach całkowicie przeniosły się do sieci, jest magazynkobiet.pl, który wcześniej drukowany był pod nazwą Magazyn Kobiet – Mademoiselle. Może to zapewnić znaczny wzrost wyników czytelniczych, a w pewnych przypadkach jak najbardziej jest to jedyna opcja, która pozwala wydawnictwu utrzymać się na rynku.
Spadek sprzedaży prasy drukowanej – przyczyny
Wiadomo, komu grozi spadek wyników sprzedaży i jakie kroki mogą podejmować wydawnictwa, aby temu zapobiec. Jednakże co przyczynia się w ogóle do tych spadków? Co sprawia, że sprzedaż gazet codziennych czy miesięczników może ulegnąć takim pogorszeniom?
- Wygoda
Zdecydowanie łatwiej jest włączyć przeglądarkę internetową, bądź specjalnie dedykowaną aplikację i zagłębić się w newsy w tej najprzystępniejszej postaci.
- Cena
Jeśli czytelnik ma do wyboru kupno gazety papierowej, a przeczytanie tych samych treści w Internecie, zdecydowanie wybierze opcję darmową. Oszczędność gra tutaj dużą rolę – w końcu lepiej jest sięgnąć po coś, co nie kosztuje nic, niż po coś, na co trzeba wydać pieniądze. Dodatkowo w Internecie jest tak dużo opcji zdobywania informacji, że nawet jeśli jedno wydawnictwo będzie oczekiwało opłaty, zawsze można zwrócić się ku temu darmowemu. - Koszty wydawnicze
Pytanie brzmi – jak duże koszty ponoszą wydawnictwa w związku z produkcją prasy papierowej? Bardzo duże. Trzeba tutaj wziąć pod uwagę wiele czynników których nie ma w przypadku wydań online, w tym prąd, maszyny, hale, ilość pracowników czy chociażby papier. - Aktualność informacji
Dużym plusem internetowego przekazu informacji jest ich aktualność. Czytelnik nie musi czekać jak w przypadku prasy, wielu godzin czy nawet dni na to, żeby dowiedzieć się o wydarzeniach z poprzedniego, a nawet z tego samego dnia, w obszarach które go interesują.
- Ekologia
Nie można zapomnieć również o ekologicznych aspektach. Wszystko, co zalicza się do procesu produkcji gazety, ingeruje w środowisko. Pozyskiwanie papieru, energia, farby, transport. Internetowy przekaz sprzyja ochronie środowiska.
Jaka jest więc odpowiedź na początkowe pytanie? Czy prasa drukowana ma jeszcze przyszłość? A może elektroniczne wydania zaczynają wieść prym? Zdecydowanie można stwierdzić, że to, co w Internecie, ma przed sobą lepszą przyszłość. Ilość czytelników, a także powszechna dostępność prasy elektronicznej o każdej porze dnia i nocy. Magazyny wydawane online mają jeszcze jedną przewagę; oprócz samych artykułów bardzo często zamieszczają takie dodatki, jak: bardzo aktualna prognoza pogody, sennik, rozkłady jazdy, informacje o repertuarze filmów w kichach z możliwością bezpośredniego zakupu biletów czy transmisje na żywo. Wszystko to zdecydowanie przemawia za technologicznymi rozwiązaniami.