Osoby zarządzające organizacjami poszukują innowacyjnych rozwiązań podnoszących efektywność operacyjną, zwiększających zaangażowanie klientów oraz optymalizujących koszty. Działania te umożliwiają infokioski znane również jako kioski interaktywne lub kioski multimedialne. Te interaktywne urządzenia znajdują szerokie zastosowanie w różnych sektorach gospodarki – od handlu detalicznego po usługi publiczne.
Infokiosk to urządzenie umożliwiające użytkownikom dostęp do różnorodnych informacji oraz usług cyfrowych. Jest to specjalnie zaprojektowany komputer z ekranem dotykowym wykonujący określoną czynność, do której został zaprogramowany.
Elementy składowe infokiosku:
- Obudowa: solidna konstrukcja z metalu, plastiku lub innych wytrzymałych materiałów zapewnia ochronę przed uszkodzeniami.
- Ekran dotykowy: główny interfejs użytkownika umożliwia interakcję z systemem.
- Komputer: to serce infokiosku obsługujące aplikację dedykowaną obsłudze danego zadania.
- Oprogramowanie: specjalistyczne oprogramowanie zarządza wszystkimi funkcjami infokiosku, pozwala też zbierać dane dotyczące operacji wykonywanych na ekranie.
- Urządzenia wejściowe i wyjściowe: w zależności od potrzeb, infokiosk można wyposażyć w klawiaturę, manipulatory ułatwiające obsługę, skaner kodów kreskowych, różnego rodzaju czytniki, kamerę, USB, drukarkę etykiet, a nawet wrzutnik monet.
- Zasilanie: możliwość podłączenia do sieci elektrycznej lub działania na bateriach – w zależności od lokalizacji.
- Łączność: moduły Wi-Fi i Ethernet umożliwiają połączenie z internetem i dostęp do zewnętrznych baz danych czy usług.
Korzyści wynikające z zastosowania infokiosków
Urządzenia te są wyspecjalizowane do wykonywania określonej operacji, zwiększając efektywność działań i skracając czas realizacji. Dodatkowo, w wielu przypadkach, spełniają funkcje reklamowe. Poniżej zaprezentowane zostały główne korzyści wynikające z wdrożenia infokiosków w firmach i organizacjach, a także w punktach usługowych i placówkach pożytku publicznego. Szersze informacje na temat zastosowań kiosków multimedialnych znajdziesz w artykule: https://sebitu.pl/kioski-informacyjne-jak-wykorzystac-je-w-biznesie/
Szybka i efektywna obsługa
Infokioski umożliwiają klientom szybkie i bezproblemowe załatwianie spraw. To zastosowanie jest chętnie wykorzystywane przez placówki medyczne – pacjenci na ekranie infokiosku potwierdzają przybycie do placówki oraz rejestrują się na przyszłe wizyty. Samodzielne załatwianie prostych operacji odciąża personel i skraca czas oczekiwania do rejestracji pacjentom wymagającym specjalistycznej obsługi. W urzędach administracji publicznej kioski służą do składania wniosków i uzyskiwania informacji bez czekania w kolejce do urzędnika. Wykorzystanie kiosku w restauracji ogranicza klientom kontakt z obsługą oraz daje możliwość skomponowania zamówienia we własnym tempie. Dzięki temu klient zyskuje dodatkowy czas na zastanowienie się nad wybieranym posiłkiem.
Zwiększenie zaangażowania klientów
Infokioski oferują interaktywne doświadczenia przyciągające uwagę klientów i zachęcające ich do interakcji. Przy ich użyciu firmy prezentują swoje produkty i usługi w atrakcyjny i interaktywny sposób. Miejscem, w którym infokioski są chętnie wykorzystywane, są sklepy detaliczne. Na ekranie klienci samodzielnie przeglądają oferty produktów, sprawdzają dostępność towarów, a nawet dokonują zakupów bez konieczności kontaktu z obsługą. Zastosowanie to zyskało popularność w czasie pandemii, gdy bardzo ważne stało się minimalizowanie kontaktów międzyludzkich.
Optymalizacja kosztów
Użycie kiosków multimedialnych pozwala obniżyć koszty operacyjne firmy. Infokiosk wykonuje automatycznie zadania, zastępując personel wymagany do obsługi klientów lub interesantów. To rozwiązanie sprawdza się w miejscach o dużym natężeniu ruchu: na lotniskach i dworcach, a także w centrach handlowych. Na ekranie infokiosku pasażerowie mogą samodzielnie kupić bilety lub dokonać odprawy przed lotem. Innym wykorzystaniem jest prezentowanie lokalizacji poszukiwanych punktów. Urządzenia działają przez całą dobę, dzięki temu usprawniają obsługę i zwiększają dostępność informacji bez konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników.
Zbieranie danych i analiza
Kiosk interaktywny umożliwia zbieranie danych na temat zachowań i preferencji klientów. To pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i dostosowanie oferty do oczekiwań. Analiza danych pochodzących z kiosków wspiera optymalizację procesów biznesowych i podejmowanie trafnych decyzji marketingowych. Na przykład, jeśli z analizy danych wynika, że klienci częściej wybierają określone produkty lub usługi, firma może odpowiednio dostosować swoją ofertę lub skupić się na konkretnych działaniach promocyjnych.
Wzmacnianie wizerunku firmy
Przedsiębiorstwa inwestujące w innowacyjne rozwiązania, są postrzegane jako nowoczesne i proaktywne. Klienci chętniej korzystają z usług firm reagujących na ich potrzeby i ułatwiających wykonywane zadania. Dbałość o komfort i zadowolenie klienta to kluczowy czynnik budowania pozytywnego wizerunku marki.
Kiosk multimedialny w przemyśle
Interaktywne ekrany dotykowe coraz częściej pojawiają się w przemyśle. Ich wzmocniona konstrukcja pozwala na wykonywanie zadań w cięższych warunkach panujących na halach produkcyjnych i w centrach logistycznych. Będąc elementem systemów MES i ERP ułatwiają zarządzanie produkcją – wizualizują procesy produkcyjne w prosty i przystępny sposób, a także umożliwiają bieżące monitorowanie i generowanie raportów.
Kioski przemysłowe charakteryzują się obudową o wysokiej klasie odporności i szczelności, a także odpowiednio dobranej wentylacji zapewniającej bezawaryjne działanie. W zależności od specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa, mogą być wyposażone w dodatkowe akcesoria: czytniki RFID, kart magnetycznych oraz kodów kreskowych, drukarki termiczne do etykiet, a także ekrany pojemnościowe umożliwiające obsługę bez konieczności ściągania rękawic roboczych.
Kioski multimedialne znajdują zastosowanie w wielu branżach: od handlu detalicznego i gastronomii, przez przemysł i transport, po usługi publiczne. Usprawniają proces obsługi, poprawiają efektywność operacyjną i zwiększają zadowolenie klientów. Infokioski stają się niezastąpionym elementem nowoczesnych przestrzeni. Wdrożenie tego rozwiązania pozwala zyskać przewagę konkurencyjną i sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów.