Dlaczego proces pozycjonowania strony warto rozpocząć od audytu SEO?

Właściciele stron internetowych, zainteresowani ofertą ich pozycjonowania czasami niechętnie lub nieufnie podchodzą do kwestii wykonania audytu SEO, tym częściej im nowszą stronę posiadają. Zakładają przy tym, że skoro strona jest nowa i wykonana była w oparciu o nowoczesne rozwiązania, to na pewno wszystko jest z nią w porządku. Czy warto więc nawet w takim przypadku zdecydować się na audyt SEO?

Odpowiedź może być tylko jedna…

Tak, w mojej opinii audyt SEO warto wykonać za każdym razem, gdy zaczynamy kampanię SEO z nowym pozycjonerem. Audyt jest swego rodzaju podstawą tej kampanii, jej fundamentami, na których oparte są działania podejmowane w kolejnych miesiącach.  Dlaczego? Podczas audytowania specjalista sprawdza stan serwisu względem wytycznych wyszukiwarki Google oraz własnych sprawdzonych rozwiązań – najczęściej budowanych na podstawie wielu lat doświadczenia zarówno specjalisty jak i agencji SEO. Oczywiście sam proces badania, sprawdzane elementy i forma w jakiej prezentowane są zalecenia może mocno różnić się pomiędzy różnymi agencjami/pozycjonerami. Jeżeli decydujemy się na współpracę w zakresie SEO, mamy świadomość (a na pewno powinniśmy mieć), że jest to proces długotrwały, to obdarzamy SEOwca zaufaniem na co najmniej kilku miesięcy, a docelowo zakładamy zdecydowanie dłuższą współpracę z wybranym wykonawcą. Dlatego, to on powinien sprawdzić, a następnie kontrolować stan techniczny naszej domeny. To w końcu od nich w dużej mierze zależą efekty całej kampanii pozycjonowania.

Ale deweloper mówił, że strona jest przygotowana pod SEO

Często w ofertach twórców stron znajdują się informację o tym, że oferowana strona będzie już przygotowana odpowiednio pod zalecenia SEO. Często tak rzeczywiście jest – i my też współpracujemy z różnymi webdeveloperami, którym podsyłamy ogólne wytyczne i sprawdzone rozwiązania. 

Jednak pierwszą kwestią jest zakres tego przygotowania, tu najczęściej chodzi o przygotowanie technicznej możliwości edycji podstawowych parametrów strony, które mają mniejszy lub większy wpływ na pozycjonowanie – może to oznaczać przykładowo:

  • możliwość niezależnego od nazwy strony uzupełnienia tagu title lub meta opisu; 
  • obsługę przyjaznych, bez parametrowych adresów URL;
  • automatyczne generowanie sitemapy;
  • obsługę tagów hreflang i canonical. 

Tak – te kwestie są istotne pod SEO i przygotowanie ich w odpowiedni sposób jest bardzo ważne, można też w dużym uproszczeniu na potrzeby ofertowe nazwać to przygotowaniem strony przyjaznej wyszukiwarkom internetowym. Są to jednak podstawy, bez których ciężko mówić o optymalizacji, ale które same z siebie nie sprawią, że witryna zacznie budować dobrą widoczność w wyszukiwarce. Istotne jest ich odpowiednie wykorzystanie – a to sprawdzi właśnie specjalista podczas wykonywania audytu, a w efekcie w raporcie wskaże jak poprawnie z tych funkcjonalności korzystać.

Druga kwestia to weryfikacja czy faktyczne twórca strony poprawnie wdrożył te funkcjonalności SEO – z naszego doświadczenie wynika, że jeżeli strona nie była konsultowana już na etapie projektowania ze specjalistą SEO to zawsze zdarzają się elementy, które wymagają poprawy, czy to po stronie technicznej czy po stronie samej struktury serwisu i kierowania treści.

Audyt strony www w kontekście wielomiesięcznej kampanii nie jest też względnie dużym wydatkiem, a szkoda by po czasie, okazało się, że kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy złotych wydanych na działania link buildingu nie przyniosło rezultatów, ze względu na brak zdiagnozowania podstawowego, poważnego błędu w serwisie.

Autor: Jakub Zeid – Senior SEO Specialist w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad 4 lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO. Autor bloga o SEO – Zeid.pl

Ostatnie Wpisy

Przeczytaj również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz!
Podaj swoje imię