Co powinno być w apteczce? Wbrew pozorom to trudne pytanie, na które nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Przykładowo apteczka turystyczna zwykle skrywa nieco inne produkty, niż wersja dedykowana dla działalności gospodarczych. Z czego wynikają różnice?
Profesjonalne apteczki dla przedsiębiorstw — co warto wiedzieć?
Warto zwrócić uwagę na to, że — zgodnie z literą prawa — w Polsce nie funkcjonuje żadna norma, która regulowałaby wyposażenie apteczek. To o tyle ciekawe, że samo miejsce, gdzie ta będzie się znajdować, jest już dość dokładnie opisane w zakresach do Polskiej Normy (PN-EN ISO 7010).
Zatem gdzie kupić apteczkę pierwszej pomocy i jak powinna być ona wyposażona? Na pewno warto zainteresować się normami DIN: 13157 i 13164. To wywodzący się z Niemiec standard, który bardzo dobrze przyjął się nie tylko w Polsce, ale i w niemal całej Unii Europejskiej. Takie apteczki znajdziesz na przykład tutaj: https://sklep.centrumratownictwa.com/pl/c/APTECZKI/16.
Skład apteczki powinien bezpośrednio wynikać z analizy ryzyka, jaką przeprowadziliśmy w firmie. Różne branże to zupełnie różne zagrożenia, na jakie narażeni są pracownicy. To właśnie dlatego profesjonalna apteczka dla firmy zajmującej się np. składowaniem wielkopowierzchniowym czy pracą w wysokiej temperaturze, musi być zupełnie inna, niż w działalności zajmującej się księgowością.
Apteczka medyczna
Mimo tych różnic można jednak wskazać na szereg punktów wspólnych. Profesjonalna apteczka pierwszej pomocy powinna mieć na wyposażeniu m.in.:
- ustniki,
- opatrunki (G,M,K),
- koce termiczne,
- zestawy plastrów w różnych rozmiarach,
- bandaże usztywniające,
- chusty trójkątne i flizelinowe,
- kompres do oczu,
- nożyczki,
- kompres do chłodzenia ran.
Czy apteczka w firmie jest obowiązkowa?
W zdecydowanej większości przypadków, tak, jest ona wymagana przez prawo. Można tu wskazać na artykuł 209 Kodeksu Pracy. Zgodnie z przepisami, stanowi ona punkt systemu pierwszej pomocy. Przedsiębiorcy powinni też wiedzieć o tym, że jedna apteczka dla całej firmy nie wypełnia jeszcze narzuconego przez ustawodawcę obowiązku.
Coraz częściej można spotkać się z interpretacją, jakoby każdy pracownik miał mieć taką apteczkę w zasięgu wzroku. To szczególnie ważne na dużych halach magazynowych czy w firmach produkcyjnych. Pamiętajmy, że każda sekunda ma znaczenie — im szybciej dobiegniemy do apteczki, by np. zabezpieczyć krwotok, tym większe szanse na to, że osoba poszkodowana szybciej wróci do zdrowia.
Czy apteczki są wymagane poza firmą?
Na dziś dzień wciąż nie są one wymagane np. w samochodach (za wyjątkiem autobusów, taksówek i pojazdów kierowców zawodowych) czy w domach. Nie brakuje jednak osób, które w trosce o bezpieczeństwo tak swoje, jak i innych osób, kupują np. apteczki turystyczne z wyposażeniem.
To niewielkie, niezajmujące dużo miejsca w plecaku akcesoria, które można wziąć ze sobą zarówno na wycieczkę pieszą, jak i na rower. Atutem takich apteczek jest też cena — zwykle nie przekracza ona kilkudziesięciu złotych. W zamian za dodatkowy bufor bezpieczeństwa, jaki zyskujemy, nie jest to wygórowana kwota.
Bez względu na to, jaką apteczkę kupujemy, zawsze warto upewnić się, czy opakowanie jest wykonane z profesjonalnych, wzmocnionych tworzyw. Uważnie spójrzmy też na wyposażenie, by to było możliwie jak najbardziej dopasowane do naszej pracy czy stylu życia, jeśli chcemy zabierać apteczkę na przykład na długie, górskie wędrówki.