Prowadzisz bloga i Twoim celem jest większa liczba czytelników? Masz sklep internetowy i zależy Ci na pomnożeniu wyników sprzedaży? A może chcesz, by więcej osób dowiedziało się o usługach, które oferuje Twoja firma? Wszystko to możesz osiągnąć, jeśli Twoja strona internetowa będzie pojawiała się na wysokich pozycjach w wynikach Google. Działania, dzięki którym witryna jest wysoko wyświetlana w wyszukiwarce, nazywane są pozycjonowaniem. SEO ma przełożenie na sukces w internecie, dlatego warto wiedzieć jak wypozycjonować stronę.
Czy można pozycjonować stronę www samemu?
Nie ma jednego sprawdzonego przepisu na osiągnięcie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to proces, który wymaga mierzenia wyników i dostosowywania działań, tak aby uzyskiwać lepsze efekty. Skuteczne pozycjonowanie stron to konieczność ciągłego uczenia się i udoskonalania lub wręcz zmiany strategii.
Pozycjonowanie stron samemu jest bardzo trudne i wymaga ogromnego zaangażowania, dlatego wiele firm decyduje się zlecać je specjalistom. Nie oznacza to jednak, że bez fachowej pomocy nie możesz nic zrobić. Na pozycję witryny w wyszukiwarce mają wpływ różne czynniki, możesz zadbać o wiele kwestii, dzięki którym podniesiesz pozycję swojej strony. Od czego zacząć pozycjonowanie?
Prawidłowo zbudowana strona
Jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, powinieneś zadbać o prawidłową budowę strony www. Przede wszystkim witryna powinna mieć wersję mobilną, czyli wyświetlać się na smartfonach i tabletach. Nie może się zbyt długo ładować, dlatego powinieneś zadbać o optymalizację zdjęć, tak by nie były one zbyt duże, ale zachowały doskonałą jakość. Nie pomijaj opisów, tagów i innych metadanych strony.
Stwórz prostą i przejrzystą strukturę witryny – dzięki temu użytkownikom i robotom wyszukiwarek łatwiej będzie poruszać się po stronie. Pamiętaj też o przyjaznych URL-ach, czyli takich odnośnikach do podstron, które mają w adresie nazwę produktu czy usługi, ale nie są zbyt długie czy skomplikowane. Jeśli Twoja strona spełnia wszystkie wymienione warunki, czas na kolejny etap, czyli wybór słów kluczowych i przygotowanie treści witryny.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to frazy wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników poszukujących produktów i usług takich jak Twoje. Jak dobrać właściwe keywords? Postaw się w roli konsumenta, który chce kupić Twój towar i zastanów, co wpisałbyś w wyszukiwarkę.
Jeśli prowadzisz lokalny biznes: restaurację, salon fryzjerski, hotel – Twoje frazy powinny zawierać nazwę miejscowości, na przykład: „fryzjer warszawa”, „hotel kraków”, „dobra restauracja w poznaniu”.
Jeśli prowadzisz sklep online o zasięgu ogólnopolskim, skup się na frazach dotyczących oferowanych przez Ciebie produktów. Wybierz keywords zawierające całe kategorie produktowe na przykład „płaszcze jesienne” oraz bardzo szczegółowe: „jesienny trencz damski chabrowy ze stójką”.
Treść na stronie
Jeśli wybierzesz już słowa kluczowe, powinieneś dla każdego z nich stworzyć podstronę z tekstem zawierającym tę frazę, umieść je też na swojej stronie głównej. Przyjmuje się, że keywords nie powinny stanowić więcej niż 5 – 7% tekstu. Przygotowując treść strony, pamiętaj, że pod żadnym pozorem nie wolno Ci kopiować tekstów z innych witryn. Unikaj też przepisywania informacji z opakowań i ulotek producentów – robi to wiele firm, w efekcie w sieci istnieje dużo stron o niemal identycznych tekstach. Wyszukiwarki bardzo tego nie lubią i karzą witryny, które nie zawierają unikatowych treści poprzez obniżanie ich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Masz już poprawnie działającą stronę, wybrałeś słowa kluczowe i przygotowałeś teksty – co dalej? Jak pozycjonować stronę internetową?
Świeży i ciekawy kontent
Google i inne wyszukiwarki dążą do zwracania użytkownikom jak najbardziej wartościowych wyników, dlatego dbaj, by na Twojej stronie regularnie pojawiały się ciekawe dla użytkowników, świeże treści. Możesz to robić, publikując aktualności o swojej działalności, prowadząc bloga czy szeroko opisując portfolio.
Zastosowałeś się do wszystkich powyższych rad, a mimo to nie widzisz efektów? Zastanawiasz się jak szybko wypozycjonować stronę?
Pozycjonowanie to proces długotrwały. Czasem na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania musisz poczekać kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Dlatego pozycjonując swoją stronę, powinieneś uzbroić się w cierpliwość i narzędzia, które pozwolą Ci monitorować ruch na stronie, czyli weryfikować skuteczność podejmowanych działań. W sieci dostępnych wiele darmowych narzędzi, które ułatwią Ci pracę. Jeśli po kilkunastu miesiącach nie widzisz poprawy, może to oznaczać, że pora udać się do specjalistów.
Pozycjonowanie strony samodzielnie jest bardzo trudne. Myślałem, że dam radę samemu, ale od czasu korzystania z usług agencji mam zdecydowanie lepsze rezultaty.