Choć polski rynek marketplace’ów jest absolutnie zdominowany przez Allegro, całkiem nieźle radzą sobie na nim także inne platformy. Można wymienić wśród nich na przykład Empik, serwisy grupy Morele czy portal Shopee, który w ostatnim czasie cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród kupujących i sprzedawców. W naszym poradniku wyjaśnimy Ci więc, jak sprzedawać na Shopee!
Jak działa Shopee?
Shopee to pochodząca z Singapuru platforma zakupowa, która największym uznaniem cieszy się właśnie w Azji Wschodniej. W zeszłym roku zadebiutowała w Polsce, gdzie od razu spotkała się z ciepłym przyjęciem. Przez 12 miesięcy od premiery została pobrana aż 7,5 miliona razy. Zarejestrowało się też na niej 53 tysiące sprzedawców.
Choć pod wieloma względami Shopee przypomina inne platformy sprzedażowe działające na polskim rynku, oferuje też sporo ciekawych udogodnień dla kupujących. Obejmują one między innymi:
- darmową dostawę — dla nowych i początkujących użytkowników, a także przy określonej wartości zamówień,
- kupony zniżkowe,
- bezpieczeństwo zakupów — Gwarancja Shopee zakłada, że sprzedawca otrzymuje płatność dopiero po potwierdzeniu zawartości zamówienia lub zakończeniu okresu gwarancyjnego.
Shopee umożliwia zakupy w 26 kategoriach, dzięki czemu platforma wykorzystywana jest przez sprzedawców z wielu różnych branż.
Jak sprzedawać na Shopee?
Rozpoczęcie sprzedaży na Shopee nie jest trudne, ale przed przystąpieniem do działania warto zapoznać się z kilkoma wskazówkami, jak wykonać poszczególne kroki:
- Rejestracja konta
Aby posiadać profil sprzedawcy w Shopee, musisz najpierw utworzyć zwykłe konto użytkownika. Na tym etapie wystarczy Ci tylko numer telefonu. Kolejny krok będzie natomiast zależał od tego, jaki rodzaj rejestracji Cię interesuje. Do dyspozycji masz bowiem:
- konto indywidualne — wymaga podania imienia i nazwiska, daty urodzenia, adresu zameldowania i adresu e-mail.
- konto firmowe dla jednoosobowej działalności gospodarczej — wymaga dodatkowo numeru REGON,
- konto firmowe dla spółki — należy podać nazwę i adres organizacji, a także jej numer NIP, REGON, e-mail oraz dane i status jednego beneficjenta rzeczywistego,
- konto non-profit — konieczne jest podanie tych samych danych co w przypadku spółki.
Zauważ, że do wypłaty środków z Shopee niezbędna okaże się weryfikacja odpowiednich dokumentów (dowodu osobistego czy odpisu z KRS) przez serwis.
- Wystawianie produktów na sprzedaż
Proces tworzenia ofert na Shopee jest bardzo prosty. Wystarczy:
- nazwać produkt i wybrać odpowiednią dla niego kategorię,
- podać podstawowe dane produktowe (np. opis, marka, specyfikacja techniczna itp.),
- uzupełnić dane sprzedażowe (np. cena, stan magazynowy, dostępne warianty itp.),
- dołączyć zdjęcia produktu (do 9 sztuk, w tym zdjęcie główne oraz materiał wideo),
- podać informacje dotyczące wysyłki,
- wprowadzić ewentualne dane dodatkowe,
- opublikować ofertę.
- Integracja Shopee ze sklepem internetowym
Jak w przypadku innych platform zakupowych, tak i Shopee warto zintegrować z witryną sklepu internetowego. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające zarządzanie sprzedażą. Tego typu funkcja dostępna jest na przykład w oprogramowaniu Sky-Shop, które oferuje między innymi:
- możliwość obsługi wielu kont Shopee z poziomu jednego panelu administracyjnego,
- pojedyncze i masowe wystawianie produktów na sprzedaż,
- pobieranie zamówień do panelu administracyjnego,
- aktualizację statusu płatności,
- automatyczną wysyłkę informacji o zamówieniach do klientów,
- pojedyncze i masowe zamykanie ofert,
- ustawienia dla podatku VAT,
- wiązanie metod dostawy pomiędzy różnymi kanałami,
- pobieranie zamówień od określonej daty.
Warto jednak zauważyć, że integracja Sky-Shop jest cały czas rozwijana. W najbliższym czasie ma być rozszerzona o takie funkcje jak choćby aktualizacja cen i stanów magazynowych czy synchronizacja aktywnych ofert.
Wykorzystanie dodatkowych funkcji Shopee
Jeśli zależy Ci na rozwoju Twojego biznesu, zrobisz doskonały użytek z udogodnień, jakie Shopee oferuje sprzedawcom. Wśród praktycznych funkcji dodatkowych można wymienić:
- Personalizację konta w Centrum Sprzedawcy — rozwiązanie, które odróżnia Shopee od innych marketplace’ów. Pozwala na edycję wyglądu strony za pomocą takich elementów jak wideo, karuzele, wyróżnienia produktów czy oferty Hot Deals. To ciekawy sposób na wybicie się na tle konkurencji i zwiększenie skuteczności sprzedaży.
- Nagrodę za obserwowanie — metoda pozyskiwania lojalnych klientów. Polega na tym, że użytkownicy otrzymują kupony na następne zakupy w zamian za śledzenie Twojego profilu.
- Ofertę dodatków — rozwiązanie wspierające cross-selling. Możesz zachęcać klientów do dodawania kolejnych produktów do koszyka poprzez rabaty na artykuły komplementarne lub prezenty za przekroczenie określonej wartości zamówienia.
- Ofertę pakietową — funkcja pozwalająca klientom taniej nabywać produkty w określonych konfiguracjach. Dzięki temu zwiększasz liczbę sprzedanych artykułów i podnosisz średnią wartość koszyka.
- Najlepsze produkty — wyróżnienie wybranych 4 — 8 artykułów (np. nowości czy bestsellerów). Pozwala przyciągnąć uwagę użytkowników i zainteresować ich określonymi towarami.
- Rabaty i vouchery — rozwiązanie umożliwiające samodzielne tworzenie promocji rabatowych oraz voucherów. Te pierwsze dotyczą określonych produktów i przyciągają uwagę za sprawą atrakcyjnej etykiety. Te drugie mogą zostać zastosowane także do całego sklepu.
- Okazje dnia sklepu — funkcja polegająca na ustawianiu czasowych promocji na wybrane artykuły. Będą one wyświetlane jako okazje dnia w Twoim sklepie. Samodzielnie zdecydujesz o wysokości rabatu i okresie jego obowiązywania, a także o limicie sprzedaży, który zagwarantuje Ci możliwość realizacji wszystkich złożonych zamówień.
- Okazje dnia Shopee — narzędzie służące do promowania wybranych ofert na stronie i w aplikacji Shopee. Jego zastosowanie przekłada się na większy ruch i wzrost liczby zamówień. W każdej akcji można wskazać do 20 produktów. Muszą one jednak przejść proces weryfikacji.
- Kampanie Shopee — rozwiązanie pozwalające na cykliczną organizację akcji rabatowych. Przydaje się zwłaszcza w przypadku takich akcji jak święta Bożego Narodzenia czy Black Friday. Korzystając z kampanii, poprawiasz ekspozycję swoich produktów i zwiększasz sprzedaż.
- Zintegrowaną Logistykę Shopee — usługa umożliwiająca korzystanie z zewnętrznych firm logistycznych, które są zintegrowane z Shopee (np. DPD, Inpost czy Orlen Paczka). Pozwala drukować etykiety przewozowe i nadawać przesyłki przez Centrum Sprzedawcy, a także monitorować dostawy. Funkcja ta wymaga jednak uiszczania dodatkowych dopłat.
Czy Shopee jest darmowe?
Każdy sprzedawca, który planuje handel na Shopee, musi liczyć się z kilkoma rodzajami opłat:
- prowizja od sprzedaży — która zależy od kategorii i ceny produktu,
- dopłata za wysyłkę — doliczana do zamówień w ramach Zintegrowanej Logistyki Shopee,
- opłata transakcyjna — pobierana za obsługę płatności online i obliczana na podstawie wartości zamówienia.
Do przetestowania możliwości platformy może zachęcać 90-dniowy okres próbny, w trakcie którego sprzedawcy nie muszą przejmować się żadnymi opłatami transakcyjnymi.
Sprzedawanie na Shopee — podsumowanie
Shopee to doskonały sposób na prowadzenie sprzedaży wielokanałowej. Jeśli chcesz poszerzyć swoje zasięgi i pozyskać nowych klientów, koniecznie zarejestruj się na tej platformie. W wykorzystaniu jej pełnego potencjału pomoże Ci dobre oprogramowanie sklepowe, takie jak na przykład Sky-Shop. Dzięki niemu zintegrujesz wszystkie swoje działania i ułatwisz sobie zarządzanie sprzedażą w sieci.
Chcesz wiedzieć więcej na temat sprzedaży na Shopee? Sprawdź ten artykuł: https://blog.sky-shop.pl/jak-sprzedawac-na-shopee/