Projektowanie wnętrz sklepowych nie należy wcale do łatwych wyzwań. Choć dla wielu osób może to być zaskoczeniem, to właśnie od aranżacji sklepu w znacznej mierze zależy sukces sprzedażowy. Odpowiadając na potrzeby swoich klientów w zakresie funkcjonalności i estetyki jesteś w stanie znacząco wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Na co należy zwrócić uwagę podczas planowania wystroju wnętrza i jak stworzyć nowoczesny projekt sklepu?
Projektowanie sklepów – funkcjonalność i technologia
Każdy sklep powinien być zaprojektowany w taki sposób, by móc prowadzić klienta do kluczowych produktów. Dobrze przemyślany floorplan oraz zastosowanie rozmaitych sztuczek i nowoczesnych technologii sprawia, że klienci chętniej dokonują zakupów i z radością wracają do sklepu ponownie. Projektowanie sklepów stacjonarnych zależy jednak w dużej mierze od specyfiki branży – innego planu będzie wymagać księgarnia, a innego sklep odzieżowy.
Tradycyjny układ rzędowy dobrze sprawdzi się w większości małych i średnich sklepów spożywczych, drogeriach, księgarniach czy sklepach papierniczych. Jest to bardzo wydajny układ, który zapewnia klientom dobrą organizację ruchu. Nie nadaje się jednak do sprzedaży produktów premium, ponieważ w jednakowy sposób eksponuje wszystkie produkty.
Na ograniczonej przestrzeni doskonale sprawdzi się za to układ pętlowy, który często można spotkać między innymi na stacjach benzynowych czy w sklepach specjalistycznych. Pozwala on zaprojektować drogę, jaką musi przejść klient i wyeksponować najważniejsze produkty. Dzięki temu wiesz co dokładnie i w jakiej kolejności przykuje wzrok twojego klienta.
Przy sklepach o większej powierzchni można pokusić się o układ z nieograniczonym przepływem ruchu. Taka koncepcja świetnie sprawdza się w projektowaniu wnętrz sklepów odzieżowych, drogeryjnych i wielu innych wymagających kreatywnej ekspozycji.
Warto dodatkowo pomyśleć o zastosowaniu nowoczesnych technologii przy projektowaniu sklepów stacjonarnych. Wielu klientów ceni sobie nowości – wirtualne przymierzalnie, możliwość połączenia zakupów stacjonarnych z internetowymi, a także wiele innych udogodnień, które przyciągają nowe osoby do sklepu.
Projektowanie sklepu stacjonarnego – estetyka
Równie ważnym aspektem w projektowaniu sklepu jest ogólna estetyka. Nie chodzi jedynie o wygląd witryny, która powinna przyciągać klientów, ale także o ogólny wizerunek całego sklepu. Współcześni klienci są znacznie bardziej wymagający pod kątem estetyki, dlatego ważne jest, by każdy element idealnie ze sobą współgrał i nic nie było przypadkowe. W ogólnej estetyce ważne jest również, by komunikat był dopasowany do konkretnego klienta. Aranżacja sklepu powinna być możliwie jak najbardziej spersonalizowana, by docierać w gust konkretnego odbiorcy. Co więcej, warto zadbać o to, by wszystko łączyło się w spójną całość, jednocześnie eksponując branding marki.
Coraz więcej osób przykłada również uwagę do szczegółów, między innymi sprawdzając podejście sklepu do ekologii. Z roku na rok ludzie coraz większą wagę przywiązują do tego, by być jak najbardziej neutralnym dla środowiska. Warto więc inwestować w rozwiązania, które sprawią, że sklep będzie wpisywał się w nurt zero waste i dbał o swój ekologiczny wizerunek. Chodzi nie tylko o pakowanie produktów w sposób przyjazny dla środowiska, ale także elementy wystroju, oświetlenie czy meble. Każdy taki element wpływa pozytywnie na wizerunek sklepu, zachęcając do dalszych zakupów.