Dzięki plakatom można w łatwy sposób zaprezentować ofertę firmy lub poinformować o nadchodzących wydarzeniach kulturalnych. To materiały reklamowe chętnie wykorzystywane przez instytucje oraz firmy z różnych branż. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, dlatego należy zadbać o odpowiedni wygląd i wymiary plakatu.
Kiedy przydają się plakaty?
Plakaty są używane w kampaniach reklamowych nie od dziś. Często wykorzystuje się je do zapowiadania premier filmowych i teatralnych, koncertów, recitali, festiwali i festynów. Na druk plakatów decydują się także przedsiębiorstwa, m.in. te działające w branży kosmetycznej, odzieżowej, obuwniczej, farmaceutycznej czy motoryzacyjnej. To łatwy sposób na promocję produktów, usług, a także poinformowanie klientów o wyprzedażach i akcjach rabatowych.
Jakie wymiary powinien mieć plakat?
W zależności od potrzeb i oczekiwań można zdecydować się na niewielkie lub wielkoformatowe materiały. Najpopularniejsze wymiary plakatów to:
- A0 – 840 mm x 1180 mm,
- A1 ‒ 594 mm x 841 mm,
- A2 ‒ 420 mm x 594 mm,
- A3 ‒ 297 mm x 420 mm,
- A4 ‒ 210 mm x 297 mm,
- A5 ‒ 148 mm x 210 mm,
- A6 ‒ 105 mm x 148 mm,
- A7 ‒ 74 mm x 105 mm,
- B0 ‒ 1000 mm x 1400 mm,
- B1 ‒ 680 mm x 980 mm,
- B2 ‒ 480 mm x 680 mm,
- B3 ‒ 340 mm x 480 mm,
- B4 ‒ 250 mm x 353 mm.
Te rozmiary stosuje się w branży poligraficznej najczęściej. Drukarnie oferują oprócz nich nadające się na billboardy plakaty XXL. Modele wielkoformatowe sprawdzą się w widocznych miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego. Poza wyżej wymienionymi formatami stosuje się również następujące:
- szarfa 1 ‒ 297 mm x 841 mm,
- szarfa 2 ‒ 340 mm x 980 mm,
- szarfa 3 ‒ 1530 mm x 350 mm,
- szarfa 4 ‒ 1530 mm x 500 mm.
Jak wybrać rozmiar plakatu?
Dobry plakat musi być przejrzysty. Dobór chwytliwego hasła, przykuwających uwagę kolorów i grafiki to nie wszystko – elementy powinny być odpowiednio rozmieszczone, by były czytelne. Najmniejsze plakaty nadają się do zawieszenia na witrynie informacyjnej, tablicy lub słupie ogłoszeniowym. Można na nich umieścić większą ilość tekstu. Plakaty średniej wielkości nadają się do łączenia treści z grafiką. Te największe mogą wisieć m.in. w galeriach handlowych, na witrynach sklepowych, przystankach czy w tunelach podziemnych. Służą do zapowiadania imprez i wydarzeń oraz promocji miejsc. Przy największych formatach trzeba zwrócić szczególną uwagę na druk na dobrej jakości papierze.
Co jeszcze wziąć pod uwagę przy zamawianiu plakatu?
Wybór odpowiedniego wymiaru plakatu to nie wszystko – należy uwzględnić również dostępne technologie druku. Druk cyfrowy jest stosunkowo tani i sprawdzi się w przypadku niedużych nakładów. Przy sporych zamówieniach lepiej jest jednak zdecydować się na druk offsetowy gwarantujący wyższą jakość wydruku. Kolejna kwestia to wybór papieru. Plakaty drukuje się najczęściej na papierze kredowym 130 g/m2, lecz można wykonać je także na papierze błyszczącym, matowym lub o satynowym o wyższej gramaturze. Duże plakaty dobrze jest drukować na papierze o gramaturze 180-190 g/m2.