Choć materiały reklamowe typu POS są znane i stosowane w różnej formie od starożytności, dopiero ostatnio zaczęły zyskiwać na popularności w nowoczesnym marketingu. Czym są materiały POS, jakie są ich wady i zalety, a także rodzaje i zastosowanie – o tym wszystkim opowiemy w poniższym, krótkim poradniku.
Czym są materiały POS i jakie są ich rodzaje?
Materiały POS, z angielskiego Point Of Sale, to meble reklamowe stawiane w miejscu dokonywania sprzedaży, których celem jest zwiększenie wartości koszyka klienta. Wyróżnić można twarde materiały POS takie, jak:
- Regały i półki reklamowe.
- Standy.
- Kasetony.
- Dyspensery.
- Kosze.
Czyli wszystkie materiały na trwałe zamontowane w sklepie. Drugą kategorią materiałów reklamowych są materiały miękkie. Typowe przykłady materiałów POS miękkich to plakaty, broszury czy ulotki.
Zalety materiałów POS
Wszystkie rodzaje materiałów POS posiadają swoje znaczące zalety. Celem ich instalacji jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów. Reklamy POS są bardzo uniwersalnym rozwiązaniem ze względu na dużą ilość stosowanych rozwiązań. Dzięki temu w punkcie sprzedaży może znaleźć się wiele typów materiałów reklamowych, nie powodując przy tym znudzenia.
Czy taka forma reklamy jest skuteczna? Klient decyduje o danym zakupie z pomocą swoich emocji. Dlatego też nawet 70% decyzji zakupowych zapada dopiero w punkcie sprzedaży. Materiały POS przeznaczone do użytku w sklepach osiedlowych i wielkopowierzchniowych mają za zadanie wzbudzić pozytywne emocje i zachęcić do zakupu.
Wady materiałów POS
Żaden producent materiałów POS nie lubi mówić o ich wadach. Jednak zasadniczo trudno znaleźć konkretne minusy zastosowania tego typu reklamy. Są to rodzaje materiałów skierowane na lokalnego odbiorcę, co oznacza dość słaby zasięg reklamy. Jednak skierowana jest ona bezpośrednio do klientów sklepu, a zatem grupy, u której prawdopodobieństwo dokonania dodatkowego zakupu jest największe.
Można również wskazać na krótką żywotność, szczególnie materiałów miękkich. Charakteryzują się one jednak dużą rotacją – zatem zniszczone plakaty i ulotki szybko są zastępowane przez zupełnie nowe treści na materiałach POS. Reklama musi być stosowana także z pewnym umiarem – jednak ten aspekt dotyczy całego marketingu w takim samym stopniu.
Czy warto stawiać na materiały POS?
Skuteczny marketing każdego sklepu musi być różnorodny. Stawianie tylko na jedno lub kilka wąskich rozwiązań nigdy nie przyniesie sukcesu. Podobnie jest w przypadku materiałów POSM. Doskonale sprawdzają się one jako uzupełnienie innych działań marketingowych. O ich skuteczności świadczy popularność stosowania materiałów POS: znaleźć je można w hipermarketach, małych sklepach sieciowych oraz w samodzielnych sklepikach na wsiach, prowadzonych przez właściciela. W każdym z tych przypadków przynoszą one wymierne korzyści, skoro stosowane są na tak dużą skalę.