Najczęstsze awarie sprzętu komputerowego – TOP 5

Awaria sprzętu przydarzyła się chyba każdej firmie – zwykle w najmniej oczekiwanym momencie, gdy musieliśmy skończyć prezentację, przygotować faktury lub wysłać ważny mejl do klienta. Jeśli laptop jest objęty gwarancją, trzeba go po prostu zanieść do serwisu. A co zrobić w sytuacji, gdy już ona wygasła? Poznaj najczęstsze rodzaje awarii oraz sposoby, jak sobie z nimi poradzić.  

Komputer odmawia posłuszeństwa?  

Sprzęt nieobjęty gwarancją zmusza nas do ponoszenia kosztów serwisu oraz naprawy, dlatego warto poznać najczęstsze przypadki usterek. Nie ma znaczenia, czy powodem jest złośliwość losu, czy błąd użytkownika – brak narzędzi do pracy zdecydowanie wpływa na jakość pracy. Realizacja rozpoczętego projektu, konieczność wysłania kluczowych umów czy przygotowanie prezentacji stają nagle pod znakiem zapytania.  

Niektóre przypadki nie wymagają specjalistycznej wiedzy informatycznej i można im szybko zaradzić – naprawa komputerów nie zawsze wymaga pomocy ze strony serwisu. Wielu można zapobiec, odpowiednio dbając o sprzęt. Inne z kolei wymagają doświadczenia fachowca.  

Poznaj najczęstsze usterki komputerów – TOP 5 

Wśród częstych sytuacji podbramkowych wymienia się te związane z przegrzaniem komputera, brakiem aktualizacji systemu, utratą danych czy zbyt wolną pracą.  

Przegrzane podzespoły. Jednymi z najczęściej występujących są problemy z przegrzewaniem się podzespołów – zwykle w sprzęcie starszym i często używanym. Głośna praca i nagłe wyłączanie się komputera to typowe objawy tej awarii. Aby uniknąć takich kłopotów, należy na bieżąco dbać o wentylowanie urządzeń i korzystać z dodatkowego wentylatora oraz specjalnej podkładki. Można też rozważyć zainwestowanie w nowy układ chłodzenia dla procesora. Przyczyną awarii może być też gromadzący się kurz, dlatego profilaktycznie należy czyścić komputer wewnątrz obudowy.  

Awarie dysku twardego. Jeśli w systemie operacyjnym dysk przestaje być widoczny, może to oznaczać jego uszkodzenie. Zwykle w trakcie uruchamiania komputera pojawia się komunikat o braku dysku rozruchowego. Trzeba od razu sprawdzić, czy jest on widoczny w BIOS-ie i skorzystać z porady fachowca, gdyż awarie dysku twardego często wiążą się z utratą danych.  

W takich sytuacjach warto skorzystać ze wsparcia specjalistów –  szybka, zdalna i fachowa pomoc na telefon dostępna jest w ramach pakietu Wsparcie IT od Orange dla Firm. Usługa dedykowana jest rozwiązywaniu różnych problemów związanych ze sprzętem komputerowym.  

Problemy z zasilaniem. Typową awarią, która przydarzyła się z pewnością w każdej firmie wiele razy, są kłopoty z zasilaniem. Jeśli komputer nie uruchamia się, trzeba sprawdzić zasilacz. Firmy mają tę przewagę, że często kupują kilka takich samych modeli laptopów – można podłączyć zasilacz od innego egzemplarza i mieć pewność, że to jednostka zasilająca w komputerze zawiodła. Tej awarii nie należy bagatelizować – awaria zasilacza może doprowadzić do uszkodzeń innych komponentów.  

Wolna praca komputera. Nic tak nie irytuje i nie utrudnia pracy jak komputer, który nagle działa znacznie wolniej i uniemożliwia płynne wykonywanie zadań. Przyczyny wolnej pracy urządzenia mogą być różne – m.in. przegrzewanie sprzętu, brak aktualizacji systemu, wirusy, uszkodzenie dysku twardego lub brak dysku SSD i uruchamiane zbyt wielu aplikacji jednocześnie.  

Uszkodzenia kości pamięci RAM. Jednym z ważnych elementów sprzętu komputerowego są kości pamięci RAM. Mogą one jednak ulegać uszkodzeniom. Jeśli usłyszymy krótki piszczący sygnał, a komputer się nie włącza, prawdopodobnie kości pamięci RAM uległy awarii. Zwykle są one objęte dożywotnią gwarancją producenta, ich wymiana nie powinna być zatem problemem.  

Poznaj typowe awarie i sposoby na ich rozwiązanie: (zerknij po więcej: orange.pl/poradnik-dla-firm/firma-online/naprawa-komputerow-dla-firm/).

Ostatnie Wpisy

Przeczytaj również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz!
Podaj swoje imię