Postęp technologiczny sprawił, że coraz więcej zakupów robimy przez Internet. Coroczna analiza rynku e-commerce pomaga przedsiębiorcom w zaspokajaniu potrzeb klientów. Wyniki najnowszego badania, przedstawione w raporcie „E-commerce w Polsce 2020”, pokazują stosunek internautów do zakupów online. Jaki procent kupujących wybiera przesyłki kurierskie? Z jakich powodów najchętniej kupujemy w sieci? Odpowiedzi na te pytania przytoczymy poniżej.
Jakie zmiany w rynku e-commerce przyniósł 2020 rok?
Główną zmianą był wzrost liczby kupujących przez Internet – w 2019 roku 62%, teraz 73% badanych internautów. W grupie osób, które przynajmniej raz w ciągu roku zrobiły zakupy online:
- 72% kupowało w polskich e-sklepach, a 30% w serwisach zagranicznych (rok temu – 26%).
- 80% wykorzystywało w tym celu laptopy, 69% – smartfony, a 50% – komputery stacjonarne.
- W grupie wiekowej 15-24 aż 92% respondentów kupowało przez telefon.
- 32% stanowiły osoby w wieku 35-49 lat.
Przeciętny internauta kupujący w sieci miał wykształcenie średnie lub wyższe, średnio lub dobrze oceniał sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego i mieszkał w mieście powyżej 200 tys. mieszkańców.
Płatność i dostawa – najpopularniejsze metody
W 2020 respondenci najczęściej wybierali dostawę do maszyny paczkowej (61%), a na drugim miejscu uplasowały się przesyłki kurierskie do domu lub miejsca pracy (55%).
W Polsce funkcjonuje ponad 8000 Paczkomatów InPost. Mimo gęstego rozmieszczenia, maszyny często bywają przepełnione. Dlaczego Polacy darzą ten sposób dostawy tak wielkim zaufaniem? Paczkę mogą odebrać w dowolnych godzinach, również w niedziele i święta. Wybierając Paczkomat, mniej zapłacimy za dostawę i możemy wygodnie zwrócić towar (najpopularniejszą metodą zwrotu pozostaje jednak door-to-door).
Jakie firmy kurierskie były najwyżej oceniane? Ranking wygląda tak:
- DPD
- DHL
- InPost.
Jeśli chodzi o płatność, 70% kupujących korzystało z szybkich przelewów przez serwisy płatności. Najmłodsi (w wieku 15-24 lat) korzystali też m.in. z kodów QR, BLIK i płatności za pobraniem.
Zaufanie dla sklepów e-commerce – czynniki budujące wiarygodność
Kupując przez Internet, badamy wiarygodność serwisów na różne sposoby. Niemal połowa kupujących za najważniejszy czynnik uznała opinie internautów na temat sklepu. W grupie wiekowej 15-24 lat istotny okazał się wygląd strony, widoczność regulaminu i certyfikaty zaufania. Osoby powyżej 50. roku życia najbardziej ufały firmom, które pozwalają płacić przy odbiorze i jasno opisują warunki zwrotów.
Co zachęcało internautów do kupowania w sieci? Badani wskazywali m.in. na wygodę, szeroki wybór towaru (w porównaniu do tradycyjnych sklepów), całodobową dostępność (82%) i niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (prawie 75%).
Respondenci, którzy nie dokonywali zakupów online, woleli obejrzeć produkt na żywo przed zakupem (43%) i byli przyzwyczajeni do sklepów tradycyjnych. Niektórzy obawiali się, że transakcje online nie są całkowicie bezpieczne.
Bezpieczeństwo zakupów przez Internet oceniono na 3,61/5, a ich wygodę na 4,47/5. Aby zwiększyć zaufanie konsumentów, przedsiębiorcy mogą zadbać o większe bezpieczeństwo zakupów i budowanie wiarygodności marki w sieci.