Kilka miesięcy temu weszła w życie ustawa zmieniająca zasady postępowania rejestrowego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Od 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy mogą używać jedynie elektronicznego systemu zgłaszania działalności. Jak przebiega procedura po dokonaniu zmian w KRS i o czym należy pamiętać podczas jej przechodzenia? Oto praktyczny przewodnik po nowej rzeczywistości prawnej.
Konieczność rejestracji a dotychczasowa cyfryzacja systemu
Obowiązkiem części przedsiębiorców jest wpisanie rozpoczętej działalności w rejestrze prowadzonym przez Krajowy Rejestr Sądowy. Wprowadzone dane muszą być prawdziwe, a gdy okaże się, że jest przeciwnie, na przedsiębiorcę może zostać nałożona sankcja. Dlatego też osoby wypełniające wniosek muszą zachować czujność oraz pilnować, aby przy zmianach zachodzących w firmie aktualizować informacje zgromadzone w rejestrze.
Przed 1 lipca 2021 roku zgłoszenie zmian w KRS musiało być spisane na papierowym formularzu i dostarczone listownie lub bezpośrednio do biura podawczego sądu rejonowego. Pomimo trwających od 2018 roku wysiłków Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie pełnej cyfryzacji zmian, tylko część podmiotów gospodarczych mogło wykorzystać system elektroniczny (np. spółki akcyjne). Problemów natury biurokratycznej było zresztą więcej, lecz ten proceduralny węzeł gordyjski miał zostać przecięty dzięki dokończeniu tworzenia e-KRS. Jak teraz działa ten system?
Zasady elektronicznej rejestracji w KRS
Obecnie uszczelniony system e-KRS dostępny jest na stronie internetowej Portalu Rejestrów Sądowych (http://prs.ms.gov.pl). Znajduje się na nim m.in. wyszukiwarka zarejestrowanych podmiotów oraz przeglądarka akr rejestrowych KRS. Dla nowego przedsiębiorcy najważniejsze sekcje to:
- e-formularze KRS — baza gotowych do wypełnienia wniosków, odpowiednich dla konkretnej formy działalności;
- S24 – Rejestracja spółki — baza wniosków i formularzy niezbędnych do rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, spółki komandytowej i prostej spółki akcyjnej (wprowadzonej 1 lipca 2021 r.).
W powyżej wymienionych sekcjach znajdują się także formularze zgłoszenia zmiany w KRS. Poprzez system elektroniczny można również dokonać wyrejestrowania spółki. Przy kolejnych modyfikacjach dane będą automatycznie wprowadzane na podstawie informacji podanych podczas pierwszej rejestracji. Nie trzeba zatem za każdym razem wpisywać numeru NIP, REGON czy adresu siedziby.
Sporym ułatwieniem dla użytkowników jest moduł, którym można na bieżąco sprawdzić poprawność wypełnianego wniosku. Kto pamięta wielokrotne odmowy rejestracji spółki ze względu na drobne błędy przy uzupełnianiu papierowego formularza, ten z pewnością bardzo doceni nowe rozwiązanie.
Wprawdzie procedura rejestracji została maksymalnie uproszczona, to dla wielu firm wciąż wypełnianie formalności jest stratą czasu. Wybierając usługi wynajmu adresu Wirtualnego Biura Wisła można skorzystać z dodatkowej oferty, dzięki której to zatrudnieni przez firmę specjaliści będą odpowiedzialni za uzupełnienie wniosku oraz wprowadzanie ewentualnych zmian w KRS. To wygodna opcja szczególnie dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki w profesjonalnym biznesie.