Według raportów IAB wartość budżetów przeznaczonych na SEO to około 1,6 miliarda złotych rocznie, a eksperci wskazują, że około 70% prowadzonych kampanii SEO nie daje żadnych widocznych efektów. Czy to oznacza, że pozycjonowanie stron internetowych nie ma przyszłości? Nie. To znaczy, że 7 na 10 przedsiębiorców kiepsko wybiera wykonawcę.
Pozycjonowanie się zmieniło. Nie wszyscy za tym nadążyli
Wielu przedsiębiorców, którzy zaczynali swoje działania e-marketingowe kilka lat temu, kojarzy pozycjonowanie z masowym zdobywaniem linków, które umieszczało się byle gdzie, byle było ich dużo. Dziś taka strategia nie prowadzi do żadnych wyników, a czasem przynosi wręcz odwrotny skutek, jednym słowem pozycjonowanie się zmieniło. Mniej jest automatyzmu, więcej planowania. Zmieniło się też portfolio działań, które przynoszą oczekiwane efekty.
Nie wszyscy wykonawcy jednak nadążyli za zmianami. Niestety, ale wielu z nich, zwłaszcza jest to domena ogromnych agencji, nadal stosuje metody, które działały 5 albo 10 lat temu, uważając, że w pewnym momencie ilość sama z siebie staje się jakością. Tak nie jest, ale nawet gdyby było, ten punkt leżałby daleko za wytrzymałością firmowego budżetu. Stąd też zauważalny trend odwracania się klientów od zwykłych agencji SEO i nawiązywanie współpracy z markami takimi jak Divloy, która choć istnieje na rynku niedługo, to oparta jest o wiedzę zdobywaną od 2010 roku.
Chcesz pozycjonować stronę? O tym musisz pamiętać
Każdy przedsiębiorca zamierzający zlecić pozycjonowanie strony, musi na chwilę zapomnieć o ograniczeniach budżetowych i o tym, co – po lekturze paru blogów internetowych – wydaje mu się, że wie. Jak podpowiadają eksperci firmy Divloy, kryteria wykonawcy dobrej kampanii pozycjonerskiej są bowiem znacznie mniej skomplikowane, a jednocześnie trudno znaleźć firmę, która je spełni.
- Raporty dostępne w czasie rzeczywistym. Nie deklaracje raportów z pozycjonowania stron www, bo te składa każda firma z branży SEO/SEM, tylko faktyczny dostęp do wartościowej informacji. Wyniki pozycjonowania trzeba obserwować na bieżąco, a raport to nie tylko dowód na to, że coś się robi, tylko przede wszystkim prosty sposób na to, żeby się przekonać, że zmiany idą w dobrą stronę.
- Indywidualne podejście. W pozycjonowaniu w Google wykorzystuje się pewne uniwersalne metody, ale cały proces nie odbywa się automatycznie. Strategią linkowania musi zająć się ekspert, który zaplanuje ją w najdrobniejszych szczegółach. I jeśli te szczegóły nie zostaną wyłuszczone na rozmowie, to plan prawdopodobnie nie istnieje.
- Doświadczenie, ale różnorodne. Dostęp do portfolio na pewno pomaga w wyborze najlepszego pozycjonera, ale tylko pod warunkiem, że jest ono aktualne i prawdziwe. A najlepiej, żeby zamiast portfolio udało się znaleźć case study lub referencje klientów.
- Wsparcie na każdym etapie projektu. Zlecasz skuteczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach profesjonalistom, ale musisz mieć kontrolę nad tym, co się dzieje wokół Twojej marki. Znajdź firmę, której eksperci będą do Twojej dyspozycji i w razie potrzeby odpowiedzą na pytania lub rozwieją jakiekolwiek wątpliwości.
- Precyzyjny zakres prac. Forma umowy nie ma wielkiego znaczenia, ale chcesz, żeby eksperci od pozycjonowania od początku jasno zadeklarowali, co zrobią, w jakim czasie i w jakim budżecie. Nie chcesz współpracy z firmą, która nie składa żadnych deklaracji, ale uważaj też na firmy, które składają obietnice, których spełnienie nie leży w ich mocy. Tutaj możliwości będą różne: pozycjonowanie lokalne, długi ogon, mniej lub bardziej rozbudowana lista słów kluczowych – niech to wszystko będzie jasno określone.
Dobre pozycjonowanie to więcej niż wyższa pozycja
Pozycjonowanie stron w internecie ma przede wszystkim przełożyć się na większą widoczność w wyszukiwarkach, ale prowadzone umiejętnie zwiększy rozpoznawalność marki, może pomóc w budowie eksperckiego wizerunku i renomy firmy. Kiedy szuka się firmy, która przeprowadzi skuteczne pozycjonowanie stron, warto zapytać także o te dodatkowe korzyści, bo być może da się złapać dwie sroki za jeden ogon.