Oprogramowanie CRM to narzędzie wspierające proces obsługi klienta – optymalizujące i usprawniające komunikację z grupą odbiorczą oraz zapewniające efektywną pracę całego zespołu. To kluczowe czynniki, jakie determinują wybór programu CRM. Jego wdrożenie powinno być jednak poprzedzone analizą przedwdrożeniową oraz analizą ofert dostawców narzędzia. W jaki sposób porównać dostawców? Na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy.
Odpowiednia implementacja systemu CRM to jeden z ważniejszych etapów na drodze do osiągnięcia sukcesu przedsiębiorstwa. Prawidłowo przeprowadzone wdrożenie programu nie tylko umożliwi sprawne korzystanie z jego funkcjonalności, ale również pozwoli na optymalizację procesu sprzedażowego i pracy zespołu pracowników. Jak przeprowadzić analizę oferty dostawców narzędzi CRM? Krok po kroku przeprowadzimy Cię przez całą procedurę.
1. Opracowanie celu wdrożenia i listy niezbędnych funkcjonalności
Pierwszym krokiem powinno być ustalenie celu wdrożenia oprogramowania CRM – inne będą potrzeby przedsiębiorstwa funkcjonującego w branży nieruchomości, inne firmy zajmującej się sprzedażą sprzętu medycznego. Cel wdrożenia i lista oczekiwanych funkcjonalności narzędzia znacznie zawężą grupę poszukiwań. Dzięki temu jeszcze szybciej znajdziesz oprogramowanie odpowiadające potrzebom Twojej firmy. To bardzo ważny etap – program CRM należy bowiem maksymalnie dostosować do potrzeb firmy, nie odwrotnie.
2. Audyt przedwdrożeniowy
Kolejnym krokiem powinien być audyt przedwdrożeniowy. W standardowej wersji składa się on z dwóch części. Pierwszą z nich stanowi wywiad z pracownikami, którzy docelowo będą pracować z wykorzystaniem oprogramowania. Druga część to weryfikacja dokumentacji firmy i sprawdzenie jej zgodności z wymaganiami. Audyt jest przeprowadzany w celu dokonania oceny funkcjonowania firmy na różnych płaszczyznach. Opiera się na analizie danych, analizie funkcjonalności i analizie efektywności przyjętej strategii przedsiębiorstwa.
Przejście przez pierwszy i drugi etap zapewnia łatwiejszą weryfikację dedykowanego narzędzia. Zwiększa się również szansa na idealne dopasowanie CRM wspierającego realne potrzeby organizacji.
3. Research dostawców
Jeśli dysponujesz już wynikami audytu, pora na ich analizę, która powinna być zakończona wstępną listą dostawców specjalizujących się w oprogramowaniu CRM dedykowanej dyscypliny. Przykładowo, dla branży nieruchomości polecany jest program CRM ESTI. To narzędzie dzięki któremu można m.in. z łatwością edytować gotowe szablony i dostosować formę komunikacji do preferencji klienta a także zautomatyzować proces dystrybucji i publikacji ofert na popularnych portalach i serwisach ogłoszeniowych.
4. Porównanie ofert
Kolejnym i zarazem ostatnim etapem na drodze do wyboru dostawcy narzędzia CRM jest porównanie ofert i finalnie wybór najkorzystniejszej. Warto w tym względzie sugerować się nie tylko ceną narzędzia, ale również wziąć pod uwagę funkcjonalności czy opiekę specjalisty, który przeprowadzi proces wdrożenia oprogramowania.