W przypadku małych firm, działających na terenie miasta i regionu, najbardziej odpowiednie wydaje się pozycjonowanie lokalne. Odbywa się ono poprzez dobór fraz kluczowych, które zawierają w sobie zarówno nazwę produktu bądź usługi, jak i nazwę miasta lub jego dzielnicy. Jest to istotne szczególnie dlatego, że Google od wielu lata dostosowuje wyniki wyszukiwania do geolokalizacji użytkownika. Lokalne SEO jest doskonałą szansą na rozwój biznesu działającego stacjonarnie, np. dla salonów fryzjerskich, gabinetów lekarskich czy warsztatów samochodowych.
Szansa dla małych firm
Firma, która nie inwestuje w reklamę, a w rezultacie nie pozyskuje nowych klientów, nie ma szans na zaistnienie i rozwój. Wielkość przedsiębiorstwa ani wielkość miasta, w którym ma swoją siedzibę, nie ma w tym przypadku większego znaczenia. Pozycjonowanie stron niejako dąży do wyrównywania szans firm lokalnych i ogólnopolskich z tymi o zasięgu globalnym. Jeszcze do niedawna małe przedsiębiorstwa miały problemy z promowaniem produktów i usług, a przede wszystkim nie dysponowały odpowiednimi środkami finansowymi, aby zainwestować w marketing. Z tego powodu ich widoczność była słaba, nawet w rodzimym mieście. Obecnie, dzięki działaniom SEO, nawet mikroprzedsiębiorstwa mają możliwość promowania swojego asortymentu w internecie, co przekłada się na zyski ze sprzedaży.
Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?
Istnieje szereg czynników, wpływających na koszt pozycjonowania, dotyczy to także pozycjonowania lokalnego. Przede wszystkim cennik powinien być uwarunkowany przeprowadzonym audytem oraz opracowaniem długofalowej i przemyślanej strategii. Wpływ na budżet pozycjonowania lokalnego ma również ilość konkurencyjnych firm w branży, popularność fraz kluczowych oraz zasięg pozycjonowania (miasto czy cały region).
Zobacz ofertę – pozycjonowanie Katowice: https://greenparrot.pl/nasza-oferta/pozycjonowanie-stron-internetowych/katowice/
Jak przebiega skuteczne pozycjonowanie lokalne?
Podobnie jak przy pozycjonowaniu globalnym, lokalne SEO musi zostać poprzedzone przeprowadzeniem profesjonalnego audytu. Musi się on opierać na analizie konkurencji, potrzeb rynkowych oraz optymalizacji strony internetowej, która dostosuje ją do wytycznych robotów Google. Jednym ze sposobów na optymalizację strony jest stworzenie fachowych treści, które jednocześnie będą zawierały słowa kluczowe skojarzone z danym regionem lub miastem. W ten sposób firma prezentuje się potencjalnym klientom jako ekspert w swojej dziedzinie (np. usługi dentystyczne czy weterynaryjne). Równie ważna jest link building, który podobnie jak w przypadku klasycznego pozycjonowania pozwala zbudować autorytet strony internetowej w oczach wyszukiwarki.
Istotnym aspektem jest także stworzenie wizytówki firmy w panelu Google Moja Firma, dzięki któremu potencjalni klienci mogą sprawdzić dane teleadresowe firmy, jej siedzibę, godziny otwarcia czy opinie internautów na jej temat. Warto zadbać o spójność danych, zarówno w zakładce kontakt na stronie internetowej, jak i w Google lub w katalogach firm. Ponadto informacje na temat działalności powinny być obecne na lokalnych forach
Pozycjonowanie lokalne stron – dlaczego warto?
Lokalne SEO jest opłacalne dla małych firm z kilku powodów. Oto niektóre z nich:
- mniejsza konkurencja w branży – zazwyczaj w jednym mieście jest kilka lub kilkanaście firm, działających w tym samym sektorze gospodarki, a globalnie, w ramach jednej branży, konkurują ze sobą setki przedsiębiorstw,
- niewielkie koszty – im mniejsza konkurencyjność, tym niższe nakłady finansowe na pozycjonowanie,
- wzrost liczby osób odwiedzających stronę, szczególnie w ujęciu lokalnym,
- duża liczba wyszukiwań na urządzeniach mobilnych – coraz więcej użytkowników korzysta ze smartfonów i tabletów, a wyniki wyszukiwania dopasowane są do ich lokalizacji,
- można je stosować w ramach wielu firm, takich jak salon fryzjerski, kosmetyczny, gabinet lekarski, mechanika samochodowa, kancelaria adwokacka, restauracja, kawiarnia czy usług typu hydraulika, elektryka itp.
Ile trwa pozycjonowanie lokalne?
Aby działania w ramach lokalnego SEO przyniosły oczekiwane efekty, potrzeba czasu, którego ilość zależy od wielu czynników – m.in. konkurencyjności i branży. Jednak już pierwsze prace optymalizacyjne przynoszą wyraźną poprawę widoczności witryny w internecie. Warto jednak przy tym pamiętać, że zwiększanie widoczności lokalnego biznesu poprzez pozycjonowanie nie jest celem samym w sobie. Kluczowe w tym wypadku jest wyznaczenie realnych celów biznesowych, które będą możliwe do mierzenia w trakcie prowadzonych działań. Celem może być np. liczba połączeń telefonicznych z gabinetem czy zapisów na usługi. Mierzalne cele sprawiają, że pozycjonowanie lokalne jest inwestycją faktycznie przynoszącą zyski.