Jesteś przedsiębiorcą z małym budżetem na reklamę i zastanawiasz się, jakie efekty możesz uzyskać za 500zł? Jaki będzie zwrot z inwestycji, czy warto zwiększać budżet oraz kiedy można się spodziewać rezultatów? Czujesz, że odpowiedź na to pytanie jest na wyciągnięcie ręki, ale nic bardziej mylnego, gdyż nie o tym jest ten artykuł. Kliknąłeś, ponieważ zaintrygował Cię ten tytuł. Została użyta w Twoim kierunku siła perswazji poprzez treść, która wzbudziła w Tobie emocje. To jeden z chwytów stosowanych przez content marketing.
Psychologia marketingu i nowych mediów
Jeśli chcesz skłonić czytelnika do konsumpcji Twojego contentu, musisz go przekonać, aby poświęcił Ci swoją uwagę i czas. Dobry tytuł jest kluczowy, żeby Twój plan się powiódł. Każdy psycholog przyzna, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Internauci podejmują decyzję o tym, czy czytać dany artykuł w ciągu kilku sekund. Dlatego tytuł musi być na tyle zachęcający, by czytelnik nie chciał go ominąć podczas scrollowania.
Clickbait, którym posłużyliśmy się w tytule, to bardzo skuteczny sposób na zwiększenie klikalności tekstu. Bazuje on na niedopowiedzeniu, co wzbudza ciekawość. Jednak tworząc tego typu tytuł trzeba wykazać się wyczuciem, gdyż zbytnie odpłynięcie od zasadniczej treści contentu nie jest mile widziane. Równie skutecznymi tytułami są wyliczanki typu „5 sposobów na zwiększenie zysków z reklamy”, pytania „Jak zaplanować kampanię reklamową?”, zachęcenie do działania „Zainwestuj w reklamę i zwiększ sprzedaż”, ostrzeżenia „Uważaj na te aspekty, aby nie przepalić budżetu reklamowego”, czy podpieranie się tym co znane, jak nawiązywanie do przysłów , powiedzeń lub autorytetów.
Dobry tytuł i nagłówki to nie wszystko lecz zaledwie początek. Jeśli tekst będzie słabej jakości merytorycznej, będzie źle zredagowany, język będzie źle dopasowany do Twojej grupy docelowej, a do tego pojawią się problemy w postaci błędów na stronie, to użytkownicy opuszczą ją szybciej niż na nią weszli.
Jak działają media społecznościowe?
W przypadku mediów społecznościowych ważne jest zrozumienie swojej grupy odbiorców. Wymaga to poznania podstaw psychologii, które rządzą każdym człowiekiem. Aktywność ludzi w social mediach poprzez dzielenie się contentem spowodowana jest między innymi takimi czynnikami jak: chęć poprawienia życia innych, definiowanie siebie, poczucie przynależności i samorealizacja, manifestowanie swoich przekonań oraz rozwijanie relacji z innymi. Tworząc treści w oparciu o te czynniki jest większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy social mediów będą chcieli się dzielić Twoim contentem.
Żeby odbiorcy mogli udostępniać dalej Twoje treści, najpierw muszą je zauważyć w sieci. Media społecznościowe mają na celu utrzymanie użytkowników w jak najdłuższej aktywności. Aby to osiągnąć portale społecznościowe serwują internautom jak najlepiej spersonalizowane treści pod kontem potrzeb i zainteresowań. Social media marketing wykorzystuje do tego między innymi płatne reklamy. Dzięki temu użytkownicy dowiadują się o wydarzeniach, produktach i usługach, które zatrzymają ich dłużej przed ekranem, co w konsekwencji może przełożyć się na konwersję.
Zarówno w codziennym życiu, jak i w mediach społecznościowych działa reguła wzajemności. Ludzie w social mediach lajkują i oznaczają osoby, które robią to samo dla nich. Zostaliśmy tak wychowani, że za każdym razem gdy coś dostajemy, chcemy się odwdzięczyć. W marketingu wykorzystuje się tę zasadę oferując darmowe e-booki, raporty czy inspiracje, które mają dużą wartość dla odbiorców. W zamian za to odbiorcy mogą polubić Twój fanpage, zapisać się na Twoją listę mailingową, udostępnią Twoje treści lub dokonają zakupu w Twoim sklepie.
Podejmowanie decyzji zakupowych pod wspływem emocji
Internet jest przesycony treściami, dlatego użytkownicy nie reagują na nie. Duża konkurencja w sieci wymaga stosowania coraz nowszych technik walki o konsumentów, które będą odwoływały się do ich podświadomości. Przekaz, który najbardziej do nas trafia, musi wpływać na nasze nastawienie emocjonalne. Aż w 87% to właśnie emocje wpływają na nasze decyzje zakupowe. Dzięki emocjom potrafimy klasyfikować produkty i oceniać je pod różnym kątem. Podczas działań reklamowych u każdego konsumenta uruchamiają się procesy, dzięki którym ocena promowanego towaru nabiera cech indywidualnych. Kluczowe w działaniach marketingowych jest umiejętne oddziaływanie na emocje człowieka, które nakłonią go do zakupu lub innego pożądanego przez nas działania.
Planowanie kampanii reklamowej w Internecie
Powodzenie kampanii reklamowej uzależnione jest od wielu czynników, między innymi tych, o których jest mowa powyżej. Są one składową klasycznego modelu AIDA stosowanego w marketingu. Obrazuje on sposób oddziaływania reklamy na konsumentów. Skrót ten jest akronimem od: Attention: przyciągnięcie uwagi, Interest: zainteresowanie produktem, Desire: wzbudzenie chęci posiadania produktu, Action: wezwanie do działania. Stosując chwytliwy nagłówek wykorzystujesz już dwa elementy tego modelu, czyli Attention i Interest.
Bez względu na to czy posiadasz mały, czy duży budżet na reklamę musisz zadbać, o to, aby klient chciał zostać na Twojej stronie jak najdłużej. Samo sprowadzenie klienta do sklepu poprzez reklamę nie wystarczy, jeśli strona źle działa, lub jeśli produkty nie są zaprezentowane w atrakcyjny sposób. Jeśli zadbasz o wszystkie detale, możesz mieć pewność, że nawet posiadając 500zł na reklamę możesz uzyskać duży zwrot z inwestycji.