Korzyści płynących z rejestracji znaku towarowego nie sposób zliczyć. Komfort związany z poczuciem bezpieczeństwa to nie wszystko. Oprócz typowo prawnych benefitów należy wspomnieć także o profitach sprzedażowych. Niewiele osób wie o istnieniu programu Amazon Brand Registry. Dzięki niemu możliwe jest uzyskanie realnej przewagi nad konkurencją. Program skierowany jest jednak tylko do posiadaczy zarejestrowanych znaków towarowych. Przekonaj się dlaczego warto zastrzec swoją markę na Amazon i co to jest Amazon Brand Registry.
Rejestracja znaku towarowego. Dlaczego warto?
Po co rejestrować znak towarowy, skoro i tak jest on chroniony przez prawo? Czy ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z uzyskaniem świadectwa ochronnego ma sens? Wielu początkujących przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie i większość z nich rezygnuje z dodatkowej ochrony. Są oni przekonani, że już samo założenie działalności gospodarczej i wpis do KRS lub CEiDG daje wyłączne prawo do marki.
Nic bardziej mylnego! Dopiero zgłoszenie znaku towarowego do rejestracji sprawia, że stajesz się jego właścicielem i uzyskujesz przewagę nad konkurencją. To jednak nie koniec korzyści.
Ochrona przed kradzieżą marki
Czas jaki poświęciłeś na rozwój marki jest bezcenny. Nieuczciwe działania konkurencji mogą sprawić, że w jednej chwili stracisz wszystko na co pracowałeś przez wiele lat. Przypadki rejestracji cudzej marki przez konkurencję są coraz częstsze. Prasa rozpisywała się ostatnio o tym jak w Chinach ktoś zastrzegł takie marki jak Łaciate czy Mlekowita.
Tzw. trademark trolls szantażują potem takie firmy żądając odkupienia praw. Takich „kreatywnych przedsiębiorców” łatwo spacyfikować, ale musisz posiadać wcześniej zarejestrowany znak towarowy. Sprawdza się tutaj powiedzenie „lepiej zapobiegać niż leczyć”.
Zobacz również:
- Znak towarowy czy wzór przemysłowy? Co wybrać?
Zastrzeżenie nazwy i logo firmy? Co to właściwie daje?
To prawda, że polski porządek prawny przyznaje pewien stopień ochrony przedsiębiorcom, którzy nie zdecydowali się na rejestrację oznaczenia swojej firmy. Ochrona ta jest jednak minimalna, niepełna i widać to zwłaszcza, gdy dojdzie do sporu sądowego.
Takie procesy są bardzo nieprzewidywalne. Wszystko zależy wtedy od tego ile dowodów na swoją ogólnopolską działalność przedstawisz. Cokolwiek jednak zgromadzisz i tak wszystko będzie oceniane przez sędziego. Jeżeli uzna, że jest ich za mało to może przyjąć, że prawa do marki obejmują jedynie miasto w którym działasz.
Tego problemu nie ma, jeżeli dysponujesz świadectwem ochronnym. W sporze dużo łatwiej będzie Ci wykazać, że jesteś właścicielem swojej marki. Postępowanie dowodowe ograniczy się do przedłożenia świadectwa gdzie będziesz odnotowany jako właściciel praw. Poza korzyściami typowo prawnymi Amazon uczestnikom programu Amazon Brand Registry daje też profity typowo marketingowe.
Kontrola nad konkurencją w internetowych serwisach sprzedażowych
Za rejestracją znaku towarowego przemawia również fakt, że dzięki niej masz możliwość zablokowania nieuczciwego konkurenta na Amazon, Allegro lub Olx.
Gdy tylko zauważysz, że ktoś posługuje się Twoim zarejestrowanym znakiem towarowym, wystarczy wypełnić formularz udostępniony na stronie serwisu. Podajesz numer prawa ochronnego lub dołączasz skan świadectwa ochronnego i gotowe. Profil nieuczciwego konkurenta zostanie usunięty, a prowadzone przez niego aukcje zablokowane. W przypadku niezarejestrowanego znaku towarowego sprawa nie jest już tak prosta.
Rejestracja marki na Amazon szansą na dodatkowy zysk
Rejestracja znaku towarowego to także szansa na dodatkowe profity sprzedażowe. Wyższa widoczność ofert i konwersja zakupowa? Brzmi zachęcająco? Takie możliwości otwiera przed posiadaczami zarejestrowanych znaków towarowych program Amazon Brand Registry.
Warto przyjrzeć się bliżej zasadom jego działania zwłaszcza, że sprzedaż za pośrednictwem Amazona zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Ten światowy gigant to pierwszy w naszym kraju sklep internetowy z tak szerokim i różnorodnym asortymentem. To także szansa dla wielu polskich przedsiębiorców na uzyskanie dodatkowej ochrony przed nieuczciwą konkurencją.
Na czym polega program Amazon Brand Registry? Sprawdź, czy możesz do niego dołączyć.
Amazon Brand Registry – kto może przystąpić do programu?
Nie każda rejestracja znaku towarowego uprawnia do członkostwa w programie Amazon Brand Registry. Przede wszystkim musisz skutecznie zarejestrować unijny znak towarowy. Rejestracja w Polsce jest niewystarczająca.
Możesz zgłosić do rejestracji każde oznaczenie w formie słownej i słowno-graficznej. Istnieje jednak szereg przesłanek, które mogą być przyczyną odmowy wydania świadectwa ochronnego. Dlatego też w pierwszej kolejności najlepiej skorzystać z porady rzecznika patentowego, który zbada zdolność rejestrową Twojego oznaczenia. Kolejnym krokiem jest rejestracja znaku towarowego w programie Amazon. Ten etap jest już czystą formalnością i sprowadza się do wypełnienia formularza.
W jaki sposób zarejestrować markę w Amazon Brand Registry?
Jeśli uzyskałeś świadectwo ochronne i masz konto sprzedażowe na Amazon, możesz zacząć działać. Po zalogowaniu na podstronie Amazon Brand Registry, należy wypełnić wszystkie pola formularza. Konieczne będzie m.in. wskazanie numeru rejestrowego znaku towarowego, zasięgu Twojej działalności oraz podanie danych urzędu patentowego, który udzielił ochrony.
Do formularza dołączasz zdjęcia oferowanych do sprzedaży produktów. Końcowym etapem jest weryfikacja zgłoszenia za pomocą specjalnego kodu. Amazon zweryfikuje zgłoszenie w ciągu maksymalnie 10 dni i prześle drogą mailową unikalny kod. W ciągu kolejnych 2 dni cała procedura zostanie zakończona i możesz zacząć cieszyć się z korzyści płynących z uczestnictwa w programie.
Uczestnictwo w programie Amazon Brand Registry – większe zaufanie platformy
Korzyści płynących z rejestracji w programie Amazon Brand Registry jest wiele.
Platforma darzy o wiele większym zaufaniem jego uczestników. Widać to chociażby na przykładzie Buy Box`a. To pole, przez które klienci rozpoczynają proces zakupowy. Tam pojawiają się informacje o produkcie. Jeśli kliku sprzedawców oferuje ten sam produkt, kolejność wyświetleń może mieć związek z rejestracją w Amazon Brand Registry.
Przystępując do programu, zwiększasz szansę na to, że to właśnie Twój produkt zostanie wybrany. Co więcej, Amazon zachęca kupujących do wystawiania opinii właśnie sprzedawcom zarejestrowanym w programie. Pozytywne opinie to także szansa zwiększenie widoczności Twojej oferty.
Rejestracja marki na Amazon daje przewagę nad konkurencją.
Zastrzeżenie nazwy na Amazon daje Ci pełną kontrolę nad stronami Twoich produktów. Osoba, która kupiła produkt z Twoim zarejestrowanym oznaczeniem może go dalej odsprzedawać, ale będzie miała zablokowaną możliwość stworzenia własnej oferty.
To Ty decydujesz o opisie i zdjęciach produktu. Masz także do dyspozycji narzędzie (Enhanced Brand Content), które pozwoli Ci urozmaicić od strony graficznej publikowaną przez Ciebie ofertę. Może mieć to realny wpływ na konwersję. Nie od dziś wiadomo, że kupuje się oczami.
Dodatkowym bonusem jest możliwość ustawienia niepowtarzalnego adres URL dla swojej marki. Uczestnictwo w programie to także otwarty dostęp do nagłówkowych reklam (Headline Search Ads), co również może podkręcić sprzedaż oferowanych przez Ciebie produktów.
Amazon Brand Registry daje lepszą ochronę przed nieuczciwą konkurencją
Amazon zapewnia proste narzędzie, które ma na celu chronić przedsiębiorców zarejestrowanych w programie przed czynami nieuczciwej konkurencji. Jeśli zauważysz, że inny sprzedawca oferuje na platformie produkty pod taką samą lub podobną nazwą do Twojej, wystarczy wypełnić formularz i dołączyć do niego świadectwo ochronne. Możesz to zrobić bezpośrednio z pulpitu rejestracyjnego swojej marki.
Dodatkowym ułatwieniem do wykrycia naruszeń jest możliwość wyszukiwania produktów nie tylko po nazwie, ale również zdjęciach, czy też adresie URL. W odpowiedzi na Twoje zgłoszenie, Amazon błyskawicznie zablokuje oferty nieuczciwego konkurenta.