5 sposobów wypromowania strony internetowej

Zbudowanie rozpoznawalnej marki jest nie lada wyzwaniem i nie wystarczy do tego jedna metoda. Promowanie strony internetowej wymaga połączenia przynajmniej kilku różnych metod działania – które wybrać? Oto 5 propozycji, które dziś można uznać za najskuteczniejsze.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie omówione powinno być jako pierwsze nie dlatego, że jest najważniejsze, ale raczej ze względu na to, że jest metodą najczęściej wspominaną, więc osobom, które chcą się zapoznać tylko z tym tematem oszczędzę w ten sposób scrollowania. Bez wchodzenia w szczegóły techniczne, jest to budowa pozycji poprzez linkbuilding, czyli zdobywanie linków, które prowadzą do strony internetowej z zewnątrz.

Jeśli ktoś mówi Ci: utwórz stronę internetową, to najczęściej nie ma pojęcia, że później, żeby ktokolwiek na nią trafił, trzeba pracować właśnie nad pozyskiwaniem linków z zewnątrz. Będą one pochodziły z blogów, z komentarzy na różnych stronach, ze specjalnych serwisów, w których publikuje się opisy czy teksty z linkiem – możliwości nie brakuje, ale to rodzi pewien bardzo poważny problem. Otóż nie każda strategia pozycjonowania jest sensowna, nie ma też żadnej, która byłaby uniwersalna i którą można by było zastosować w stosunku do różnych serwisów. Żeby ten temat ogarnąć, trzeba naprawdę sporego doświadczenia, bo i czynników, które przekładają się na skuteczność, jest wiele. Żeby wymienić tylko kilka, będą to: liczba zdobytych linków w jednostce czasu, okres prowadzenia kampanii SEO, renoma i tematyka stron, na których będą się znajdowały linki, otoczenie linków tekstem lub grafiką. Jednym słowem: planowania jest sporo i szanse na osiągnięcie sukcesu, jeśli działa się w pojedynkę, nie są wielkie.

Reklamy w Google

Reklama w Google to doskonały sposób na wypromowanie strony. Ponieważ jest to wyszukiwarka, która w polskim internecie praktycznie nie ma konkurencji, zapewnienie stronie odpowiedniej widoczności w ten sposób zawsze przekłada się na wzrost zainteresowania. Dlaczego jeszcze wybiera się Google Ads?

  • Jest to metoda wysoce konfigurowalna. Panel Google Ads pozwala dostosować liczne parametry reklamy: godziny wyświetlania, powiązane słowa kluczowe, charakter reklam, zasięg sieci dystrybucyjnej i wiele innych.
  • Reklamy umieszczane są powyżej wyników organicznych, więc będą widoczne zawsze lepiej niż nawet doskonale wypozycjonowane strony internetowe.
  • Koszt kampanii reklamowej Google jest relatywnie niewielki. Oczywiście, że są firmy, które inwestują kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie i prowadzą akcję zakrojoną na szeroką skalę, ale mając kilkadziesiąt złotych, z powodzeniem można skonfigurować prostą kampanię pilotażową i osiągnąć pierwszy sukces.
  • Nie ma tu ryzyka „kary” od Google, co jest możliwe w przypadku nieumiejętnie pozycjonowanych stron. Mechanizm jest prosty: płacisz, więc Cię widać. Nie ma żadnego naginanie zasad. 

Samodzielne prowadzenie kampanii Google Ads nie jest może szczególnie łatwe, choć z drugiej strony – przy ograniczonym budżecie często nie ma potrzeby odkrywania bardziej zaawansowanych opcji konfiguracyjnych, a nad poprawnością reklamy cały czas czuwają algorytmy wyszukiwarki, więc jest to coś, co zdecydowanie warto rozważyć.

Reklamy w zewnętrznych serwisach

Na potrzeby tego wpisu potraktujmy łącznie Facebook Ads, reklamy w mapach Google i innych nawigacjach, a także kampanie reklamowe na stronach prowadzone poza sieciami reklamowymi. Na poziomie technicznym one oczywiście się mocno różnią, skuteczność też może być inna już w warstwie założeń, ale to nie jest właściwy moment, żeby się tym zajmować, bo chcę się skupić na innym aspekcie tego rodzaju promocji.

Otóż promocja w zewnętrznych serwisach daje przede wszystkim możliwość dotarcia do starannie dobranej grupy docelowej. Jeśli chodzi na przykład o reklamę na Facebooku, to odpowiadają za to algorytmy, natomiast na stronie prywatnej trzeba po prostu odpowiednio dobrać miejsce wyświetlenia reklamy, ale zasada jest ta sama: mniej kliknięć, ale od osób potencjalnie zainteresowanych tym, co już masz na stronie.

Takie kampanie wymagają dobrej koordynacji, a ich budżety mogą być bardzo różne, natomiast to, co je łączy, to właśnie targetowanie. To specyficzny sposób promocji, w którym raczej nie osiąga się wielkich zasięgów (wiadomo – zależnie od budżetu), ale za to można dzięki niemu skutecznie budować zorganizowaną i dość zgraną społeczność użytkowników czy grono wiernych klientów. Powiedzmy jednak otwarcie, że dla wielu właścicieli stron internetowych nie będzie to metoda z wyboru głównie ze względu na konieczność „ręcznego” zaprojektowania takiej kampanii.

Reklama poza internetem

O tym się rzadko mówi, a szkoda – ruch na stronie można wygenerować również kampaniami prowadzonymi poza internetem. Z oczywistych powodów nie przełoży się to najprawdopodobniej na dziesiątki tysięcy wizyt, ale można zbudować niezłą społeczność. Jak może to wyglądać w praktyce?

  • Rzemieślnicy wystawiający swoje produkty na jarmarkach i targach mogą do sprzedawanych produktów dołączać wizytówkę z adresem swojego sklepu internetowego albo promować adres www na ulotkach.
  • Adres internetowy może być elementem znaku firmowego, może być tożsamy z marką, może znaleźć się na pieczątkach, można nim oznakować samochód lub odzież.
  • Adres strony internetowej będzie publikowany również często w przypadku sponsorów imprez sportowych – żeby zasponsorować na przykład lokalny ultramaraton rowerowy, wystarczy często przekazać nagrody rzeczowe o wartości kilkuset złotych lub nawet mniej, a adres sponsora znajdzie się w materiałach promocyjnych.
  • Jeśli firma wykorzystuje swoją nazwę także jako nazwę domeny, to właściwie każdy osobisty kontakt z potencjalnym kontrahentem jest formą promowania strony internetowej.

Nie chodzi w tym momencie o to, żeby porzucić promocję strony w internecie. Chcę raczej zwrócić uwagę na to, że można zupełnie przy okazji promować ją także poza światem wirtualnym i wcale nie potrzeba do tego żadnego metaverse, żeby się internet z rzeczywistością przenikał.

SEO

A na koniec została metoda (a może nawet nie do końca metoda? Trudno orzec), która ma pod sobą wszystkie inne. SEO, czyli optymalizacja, to wielowątkowe działanie, które ma poprawiać widoczność i użyteczność strony internetowej. Nie chcę zamieniać tego wpisu w pełne opracowanie, bo by powstał materiał na kilka dni lektury, więc tylko sygnalizuję, w jaki sposób można wypromować swoją stronę.

  • Założenie witryny w CMS lub kreatorze, którego struktura formalna ułatwia indeksowanie w wyszukiwarce i późniejsze wyszukiwanie materiałów.
  • Stosowanie dodatkowych znaczników, które zwiększają widoczność lub pozwalają na przykład lepiej eksponować linki do podstron.
  • Integrowanie map witryny, które zwiększają dostępność treści na stronie i pozwalają na ich prezentację w wyszukiwarce.
  • Stworzenie po prostu przyjaznej i użytecznej strony, z której internauci będą chętnie korzystali i sami ją będą polecali.
  • Jasne sygnalizowanie tematyki całej strony i pojedynczych podstron, żeby było możliwe jednoznaczne przypisanie ich do stron wyników w Google.

To prawda, że samo posiadanie idealnie zoptymalizowanej witryny nie wystarczy, żeby pobiła ona rekordy popularności, ale jest to warunek konieczny, aby jakiekolwiek dalsze działania przynosiły maksymalne efekty. W pewnym sensie SEO nawet samo w sobie nie jest metodą promocji – jest zespołem działań, które trzeba podjąć, żeby w ogóle był sens podejmowania jakichkolwiek innych działań promocyjnych.

I tak działa tylko połączenie różnych metod

Żeby wypromować stronę w internecie, trzeba korzystać z maksymalnie wielu rozwiązań, ponieważ zasięgi poszczególnych metod się nie pokrywają, a poza tym, gdyby jedna z kampanii nie zakończyła się zgodnie z planem, to zyski wynikające z prowadzonych równolegle działań pozwolą zminimalizować straty.

Zbudowanie kompletnej strategii promocyjnej dla konkretnej strony internetowej to zawsze duże wyzwanie, natomiast jako punkt wyjścia należy zawsze przyjąć optymalizację: bez tego szkoda wydawać pieniądze na inne działania. A żeby z kolei optymalizacja była jak najprostsza, potrzeba albo dobrze skonfigurowanego CMS-a, do czego tak naprawdę wiele osób nie potrafi się dobrze zabrać, albo strony z kreatora, którego twórcy zadbali o to, żeby podstawowe opcje optymalizacyjne były łatwo dostępne.

Żeby też była jasność: sama optymalizacja to dopiero początek, a jeśli budżet jest ograniczony, to i tak można wybrać jedną lub dwie ze wspomnianych metod. Nie ma obowiązku korzystania z nich wszystkich, a tym bardziej wszystkich jednocześnie, ale na pewno warto wykorzystać każdą okazję do wypromowania strony internetowej – nawet jeśli zyska się na tym tylko pojedynczych użytkowników, bo każdy z nich może ponieść reklamę dalej.

Ostatnie Wpisy

Przeczytaj również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz!
Podaj swoje imię