Konkurencja na rynku e-commerce nieubłaganie rośnie, a to z kolei wymaga włożenia ogromnej ilości pracy w działania, które pomogą zatrzymać klientów i pozyskać nowych. Jednym z kluczowych aspektów oferty sklepu internetowego jest cena produktu. Wykorzystując dynamic pricing możesz być zawsze o krok przed konkurencją. Dowiedz się, na czym polega, jak działa i jakie korzyści niesie ten mechanizm polityki cenowej w e-commerce.
Co to jest dynamic pricing?
Dynamic pricing to mechanizm ustalania ceny w sklepach internetowych, który pozwala na całkowite zautomatyzowanie tych działań. Po zebraniu i przeanalizowaniu danych, a także wyciągnięciu z nich wniosków i opracowaniu rozwiązania, które może przynieść sklepowi najwięcej korzyści, system może automatycznie zmienić ceny, w taki sposób, aby przedstawić klientom możliwie najatrakcyjniejszą ofertę, przy zapewnieniu maksymalnego zysku dla sklepu. Jest to rozwiązanie odpowiednie dla wszystkich sklepów internetowych, ale szczególnie pomocne dla tych, w których branżach ceny zmieniają się bardzo dynamicznie i trudno jest nadążyć za konkurencją, aby być zawsze o krok przed nią.
Jakie korzyści dynamic pricing przyniesie Twojemu e-sklepowi?
Korzyści z wdrożenia mechanizmu Dynamic Pricing są daleko idące, szczególnie w przypadku sklepów, które dysponują bardzo szerokim asortymentem lub muszą sprostać bardzo częstym wahaniom ceny w swojej branży.
- Oszczędność czasu – przeanalizowanie danych dotyczących wszystkich produktów, kategorii produktowych i wreszcie wszystkich konkurencyjnych sklepów, które Cię interesują, zajmuje bardzo dużo czasu. Biorąc dodatkowo pod uwagę to, że mogą się one dość szybko dezaktualizować, wyciągnięcie wniosków i podjęcie odpowiednich działań w zakresie polityki może okazać się niemożliwe.
- Zwiększenie zysków – mechanizm dynamic pricing pomaga w zastosowaniu takich rozwiązań cenowych, które podnoszą zyskowność sprzedaży. Można osiągnąć to poprzez obniżkę cen chodliwych towarów i wyprzedzenia konkurencji w rankingach porównywarek cenowych. Opłacalna może okazać się też podwyżka cen – np. w sytuacji, kiedy u konkurencji występuje chwilowy brak towaru lub masz wyraźnie tańszą ofertę niż konkurencja.
Dynamic pricing – jak działa automatyzacja cen w e-commerce?
Aby mechanizm automatycznego ustalania cen mógł działać, w pierwszej kolejności należy wybrać zakres produktów, dla których ma być on stosowany. Kolejnym krokiem jest ustalenie reguł, czyli np. ustalenia celów czy minimalnej wysokości marży. Ważne jest, że osobne reguły można ustalać dla kategorii produktowych, wybranych kanałów sprzedaży czy nawet lokalizacji.
System zbiera dane z rynku i systemów ERP, a następnie na podstawie tych danych proponuje ceny, które pozwolą spełnić założenia. Co dalej? Możesz pozwolić mu samodzielnie zmienić ceny w sklepie lub wymusić oczekiwanie na akceptację osoby odpowiedzialnej.
Funkcjonalną i skuteczną platformę Dynamic Pricing możesz wdrożyć we współpracy z firmą Dealavo.