Na czym polega audyt sklepu internetowego

Sprzedaż w Internecie to trudne zadanie. Jak zatem dbać o to, aby Twoja platforma stale odznaczała się jak najwyższą jakością? Odpowiedzią jest regularne przeprowadzanie audytu sklepu internetowego. Czym on jest i dlaczego warto mieć go na uwadze? Tego dowiesz się w tym artykule.

Audyt sklepu internetowego – czym jest?

Audyt sklepu internetowego to dokładna i złożona analiza strony e-commerce pod kątem tego, jak skutecznie realizowana jest na niej sprzedaż. Główne cele takiej czynności to zidentyfikowanie czynników, które negatywnie wpływają na funkcjonowanie strony oraz ustalić, jak je naprawić.

Audyt sklepu internetowego – co obejmuje?

W skład całościowego audytu sklepu internetowego wchodzi nie tylko audyt SEO, ale także i analiza pod kątem strategicznym oraz biznesowym.
Przyjrzyjmy się przykładowym kwestiom, na jakie zwraca się uwagę.

SEO on-page:

  • Wykorzystanie słów kluczowych;
  • Analiza title tagów i meta opisów;
  • Jakość opisów produktów;
  • Jakość wpisów blogowych;
  • Linkowanie wewnętrzne;
  • Jakość materiałów multimedialnych.

SEO off-page:

  • Linki zwrotne;
  • Profile w mediach społecznościowych;
  • Jakość wpisów na stronach zewnętrznych.

Kwestie techniczne:

  • XML sitemapa;
  • Plik robots.txt;
  • Proces indeksacji i crawlingu;
  • Szybkość ładowania stron;
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych;
  • Bezpieczeństwo.

Kwestie związane ze sprzedażą:

  • Zastosowanie funkcji wyszukiwania i filtrów
  • Ilość porzuconych koszyków
  • Jakość obsługi klienta

Inne czynniki biznesowe:

  • Wydajność wykorzystywanej platformy;
  • Możliwości przyszłego skalowania sklepu;
  • Obecne trendy na rynku.

Audyt sklepu internetowego – dlaczego trzeba go regularnie przeprowadzać?

Sklepy internetowe są bardzo rozbudowane, a platformy, na których działają, mają mnóstwo ruchomych elementów. W porównaniu do zwykłych stron znacznie łatwiej o to, aby coś zaczęło działać w nieprawidłowy sposób.

Samodzielne wykrycie tego typu kwestii jest znacznie trudniejsze. Przykładowo audyt sklepu Magento (czyli świetnej platformy, która jest jednak bardzo trudna w obsłudze) będzie wymagał przyjrzenia się licznym stronom produktowym, kategoriom itp. To znacznie więcej pracy niż analiza kilkudziesięciu wpisów blogowych w przypadku zwykłej strony internetowej.

Jak już wspomniano, duża część audytu sklepu internetowego to analiza pod kątem SEO. Branża ta nieustannie się rozwija, a nowe aktualizacje od Google mogą sprawić, że strategie, które stosowano z powodzeniem wcześniej, teraz mogą nie przynosić już tak dobrych efektów.
Dobry audyt wykaże tego typu problemy i pozwoli zaplanować to, jak im zaradzić.

Audyt sklepu internetowego – kiedy go wykonać

Audyty powinny być oczywiście realizowane regularnie. Istnieją jednak sytuacje, w przypadku których należy go szczególnie rozważyć:
Otrzymanie kary od Google

  • Bardzo złożona kampania reklamowa;
  • Przeniesienie sklepu na nowy CMS;
  • Przeniesienie sklepu na nową domenę;
  • Znaczący spadek ruchu;
  • Znaczący spadek szybkości działania sklepu.

Jak przebiega realizacja audytu sklepu?

Jeśli chcesz przeprowadzić analizę złożonej platformy (np. audyt sklepu Magento), najlepiej skorzystać z usług odpowiedniej agencji. Samodzielni specjaliści działający jako freelancerzy to także dobry wybór, jednak mają oni zdecydowanie mniejsze moce przerobowe, dlatego lepiej zatrudnij ich z osobna do sprawdzenia pojedynczych elementów jak np. konwersji.

Audyty zwykłych stron zajmują nawet kilka dni, jednak w przypadku sklepów internetowych potrzebne będą 2 tygodnie, a nawet 6. Taki okres pozwala przyjrzeć się wielu kwestiom z długoterminowej perspektywy, co pozwoli dojść do lepszych wniosków i opracować skuteczniejsze plany.

Na jaki wydatek powinieneś być gotowy? Na ostateczną wycenę wpływa oczywiście wielkość sklepu, branża, zakres analizy i wiele więcej innych czynników. Koszty zamykają się jednak zwykle w granicach od 5 000 do 15 000 złotych netto.

Darmowy audyt sklepu internetowego – czy warto?

Darmowy audyt sprowadza się do prostego sprawdzenia wybranej strony (pojedynczej, a nie automatycznie całej witryny) pod kątem SEO. Narzędzie analizuje jej kod i zwraca uwagę na różne kwestie techniczne jak długość meta opisów, tagi kanoniczne, szybkość ładowania itp.
Takie informacje są oczywiście przydatne, jednak potrzeba czegoś znacznie więcej, aby zastosować tę wiedzę w praktyce. Tego typu analizę SEO będzie w stanie przygotować jedynie dobra agencja. Dodajmy jeszcze, że darmowy audyt nie daje wglądu w kwestie biznesowe/strategiczne, które są znacznie trudniejsze w analizie.

Podsumowanie

Audyt sklepu internetowego pozwoli Ci wykryć problematyczne kwestie i ulepszyć swoją strategię. Staraj się dlatego regularnie go przeprowadzać.

Ostatnie Wpisy

Przeczytaj również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz!
Podaj swoje imię