Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się ustalania zbyt wysokich cen, które mogłyby zniechęcić sporą część potencjalnych klientów. Również ceny zbyt niskie mogą być ryzykowne i generować straty. Cena niespójna z produktem spowoduje m.in. niepoprawne jego pozycjonowanie lub uniemożliwić jego sprzedaż Dlatego tak ważna jest odpowiednio dobrana strategia cenowa. Co właściwie oznacza to pojęcie i jakie czynniki brać pod uwagę dobierając odpowiednią strategię? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Co to jest strategia cenowa?
Wycena produktu lub usługi jest bardzo ważna dla powodzenia każdego biznesu. Ustalanie cen, znane również jako strategia cenowa, to zespół działań i taktyk stosowanych przez przedsiębiorców w celu ustalenia cen na takim poziomie, aby możliwe było osiągnięcie wybranych założeń marketingowych. Zasadą każdej strategii cenowej jest bez wątpienia ustalanie kwot, które są opłacalne dla firmy, a jednocześnie atrakcyjne dla klientów. Poza maksymalizacją zysku, odpowiednia strategia cenowa może przysłużyć się pozyskaniu nowych klientów, utrwaleniu więzi ze stałymi klientami czy też ułatwić przedsiębiorcy zwolnienie powierzchni magazynowej w krótkim czasie. Bez wątpienia wybór trafionej strategii, dostosowanej do konkretnego rynku i prowadzonej działalności przyniesie wielowymiarowe rezultaty.
Jak wybrać odpowiednią strategię cenową?
Zastanawiasz się, jak dobrać strategię cenową? W pierwszej kolejności należy zdefiniować odbiorców do których skierowana jest oferta Twojej firmy: czy będą to klienci indywidualni czy też inne firmy?: Ważne jest również określenie siły nabywczej naszych potencjalnych klientów oraz zdefiniowanie profilu klienta idealnego. Kolejną istotną kwestią jest niewątpliwie analiza cen podobnych produktów oferowanych przez konkurencję. Warto skorzystać w tym celu z pomocy specjalnych firm i oprogramowań, które umożliwią skuteczny monitoring cen u konkurencji. Takim oprogramowaniem jest np. Brandly360, dzięki któremu możliwe jest nie tylko śledzenie cen u innych przedsiębiorców funkcjonujących na rynku z e-commerce, ale też gromadzenie innych jakościowych danych na podstawie których możliwe będzie stworzenie skutecznej strategii cenowej (więcej informacji na https://brandly360.com/pl/strategia-cenowa/).
Przykłady popularnych strategii cenowych?
Jedną z popularniejszych strategii cenowych jest strategia obniżania ceny (z ang. price skimming), która polega na rozpoczęciu sprzedaży z wysoką ceną i jej stopniowym obniżaniu wraz z upływem czasu. Inną często stosowaną w świecie e-commerce strategią jest tzw. podejście psychologiczne (z ang. psychological pricing). Jej celem jest wywołanie emocjonalnej reakcji u klienta. Do najczęściej wykorzystywanych w tej strategii technik należą: kończenie cen na .99, .98 itp., stosowanie tzw. gratisów czy też obniżanie ceny przy jednorazowym zakupie większej ilości tego samego produktu (tzw. wielosztuki), a także przekreślanie cen, mające unaocznić klientowi jaką kwotę zaoszczędzi przy konkretnym zakupie. Popularna jest też strategia niskich cen (z ang. penetration pricing), która stosowana jest często na samym początku sprzedaży, celem zdobycia udziału w danym rynku.